Berlingske Business

Tag kampen for flere kvinder i ledelsen

Businesswoman shaking hands
Foto:

Kvinder i ledelsen er godt for bundlinjen - og det skal direktøren have at vide

Hvad gør man, når ens direktør ikke anerkender, at virksomheden har for få kvinder i ledende stillinger? Og at det er på trods af, at virksomheden har flere ambitiøse kvinder med stort lederpotentiale ansat? HR-chefen Hanne overvejede at gå til bestyrelsen i sidste uges dilemma på Business.dk.

Chefkonsulent hos Lederne Marianne Rasmussen forstår godt, at HR-chefen er frustreret, men hun fraråder alligevel, at man tyr til løsning nummer 2, hvor Hanne går direkte til bestyrelsen.

Boss interviews young employee

- Det gælder om at få direktøren ombord på idéen om, at der skal flere kvinder i virksomhedens ledelse. At gå til bestyrelsen får ham ikke overbevist om fornuften i forslaget, og hun risikerer at skade relationen til ham, siger Marianne Rasmussen.

Derfor anbefaler Marianne Rasmussen, at Hanne indkalder til et nyt møde med direktøren, hvor hun er bedre forberedt, for hun bør betragte sit forslag som en business case.

- Lige nu køber direktøren ikke, at kvinder i ledelsen er godt for forretningen. HR-chefen må bevæbne sig til tænderne med de mange statistikker, der faktisk bekræfter det. Samtidig kan hun lægge vægt på, at udviklingsmuligheder for kvinder også er en måde at tiltrække og fastholde talent i virksomheden, siger Marianne Rasmussen.

uegsn dilemma

Hanne kan også foreslå selv at stå i spidsen for et projekt eller udviklingsforløb, der gennemgår virksomhedens rekrutteringsprocesser.

- I mødet med andre mennesker, og især i rekrutteringer, er der mange bias, som det er vigtigt at blive bevidst om. Virksomheder er nødt til at blive meget bevidst om, hvad deres forestilling om den kompetente leder er for at sikre, at det ikke er fordomme, som står i vejen for kvinders karriereambitioner. Hvis der er en direktør, som har en fordom om, at kvinder slet ikke er interesseret i ledelse, så vil kvinderne aldrig blive betragtet som muligheder til lederstillinger – uanset hvor dygtige de er, fastslår Marianne Rasmussen, som altså peger på løsning nummer 1.

Office workers during their job

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen