Berlingske Business

Ta’ dialogen – også når det vedrører privatlivet

Office workers during their job
Arkivfoto fra Iris.

Ledere skal respektere medarbejderes familieliv, men ikke være bange for at skabe klarhed og dialog.

Salgschefen Susanne var i sidste uges dilemma på business.dk frustreret, fordi hendes bedste sælger Stine ofte er hjemme med barn syg.

Fraværsdagene kan ses på afdelingens salgstal. Susanne oplever, at Stines mand aldrig tager nogle af sygedagene, men ved ikke om hun kan blande sig i det.

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, peger på, at det som udgangspunkt er problematisk at blande sig i medarbejderes private forhold, men at det er nødvendigt, hvis medarbejderens privatliv har indflydelse på arbejdet og teamet generelt.

»Når en medarbejders fravær er højt, må resten af teamet ofte arbejde hårdere for at følge med. Det kan gå de andre teammedlemmer på. Derfor har lederen en pligt til at gå ind,« siger Flemming Andersen.

Senior business woman

Det vigtigste er ifølge ledelsesrådgiveren at få en dybere forståelse for situation.

»Først og fremmest skal lederen forsøge at skabe klarhed, så eventuelle handlinger ikke bygges på formodninger. Lige nu formoder Susanne, at Stine selv tager alle sygedagene, men hun ved det reelt set ikke. Måske tager manden også sin del af sygedagene eller har ingen mulighed for det,« siger Flemming Andersen.

Når der er kastet lys over fraværssituationen, kan lederen og medarbejderen i fællesskab begynde at diskutere forskellige løsningsmodeller.

»Stine er muligvis selv frustreret over situationen og interesseret i at få mere fleksibilitet. Måske kan de finde en løsning, hvor Stine arbejder lidt hjemmefra, når barnet er sygt,« siger han.

Teamwork in the office

Flemming Andersen anbefaler løsning nummer 3, hvor Susanne spørger ind til situationen. Han mener, at det er en bedre løsning end nummer 1, hvor lederen taler ud fra sin formodning om, at Stine tager alle sygedagene selv.

Kilde: Lederne / www.lederne.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen