Berlingske Business

Syn for sagen og dagen

Vi har nok ikke mere teknologi og mere kapital end virksomheder i så mange andre lande, men vi har måske nogle andre

fordele: Vores uddannelser er trods jammer og suk vist ikke så ringe endda, vi er rimelig gode til flade strukturer og decentralisering

af opgaver og ansvar, der både motiverer og stimulerer til fleksibilitet overfor forandringer udefra.


Og har mange mindre

virksomheder ikke fortsat har en solid platform i håndværksmæssige rødder og traditioner, som er bedre end

i så mange andre lande.? Til gengæld har vi måske nogle begrænsninger mht. ledelse og vækst, hvor vi

godt kunne hente inspiration til større armbevægelser og visioner fra det store udland. Paradoksalt nok er vi vist ret

gode i international konkurrence men kunne på den anden side blive endnu bedre, hvis vi var mindre lokale og så mere udover

egen næsetip, når vi taler om at udnytte virksomhedens ressourcer optimalt. Hvad kan virksomhederne gøre?


Når

konsulenter og andet godtfolk skal give et billede af en virksomheds styrker og svagheder, sammenligner man ofte virksomheden med

et isbjerg. Isbjerget har som bekendt både et synlig og - et meget større - usynligt område. Det synlige er selvsagt

lettest at få øje på i de økonomiske og tekniske dele af virksomheden.


De usynlige dele er straks

langt vanskeligere at få greb om nemlig den organisatoriske del dvs. MÅDEN opgaver fordeles på med mål og

delmål, MÅDEN der ledes og samarbejdes på, og MÅDEN det hele samles i nogle strukturer på.


Nu kan

man selvfølgelig ikke adskille de to områder, enhver med erfaring i ledelse af en virksomhed eller en afdeling ved, at

drift og udvikling hænger gevaldigt sammen. Men hånden på hjertet: Kommer den daglige drift ikke nemt til, i en

travl hverdag, at overskygge, fortrænge eller fordunkle ideer og planer om langsigtet udvikling af arbejdsprocesserne.?


Spørgsmål

som: Hvordan bruger vi os selv bedre? Hvordan sætter vi noget i gang? Hvad forhindrer os i at gøre de rigtige ting?


Jeg

er overbevist om, at de største barrierer for vækst ikke ligger udenfor men INDEN I virksomheden selv. De overvindes

til gengæld også kun, hvis ledelsen begynder at stille sig selv de frække spørgsmål og har mod til

at identificere virksomhedens stærke sider og bygge videre derfra med alternative arbejdsmåder og nye kombinationer på

områder, hvor gamle rutiner ikke længere slår til.


Verden er blevet mere sammensat og omskiftelig men virksomheder,

der ikke lader sig slå ud af øjeblikkelig bøvl, klarer sig også bedst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen