Berlingske Business

Svært at slippe tanken om jobskifte

609134579.jpg
Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen mener, at Gitte skal sige ja til tilbuddet om et nyt job. Foto:

Forfremmelse er ikke altid nok, hvis tanken om at arbejde på en ny arbejdsplads er plantet.

I sidste uges dilemma på business.dk havde lederen Gitte fået et jobtilbud fra en spændende virksomhed. Det er hun glad for, da hun efter syv års ansættelse i samme stilling trænger til nye udfordringer. Men samme dag tilbyder hendes nuværende chef, Anders, at hun kan blive forfremmet og indtræde i direktionen. Gitte har en god relation til sin chef og er derfor splittet mellem jobtilbuddet fra den nye virksomhed, og et nyt job i den virksomhed, hun kender så godt.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen mener, at Gitte skal sige ja til tilbuddet om et nyt job.

530013088.jpg

»Jeg oplever ofte, at når tanken om at rykke videre først har plantet sig for alvor, så kan den være svær at slippe igen – også selvom man bliver forfremmet. Tit ender man med at skifte inden for kort tid alligevel,« siger Flemming Andersen, som derfor hælder til løsning nummer tre.

Alligevel forstår Flemming Andersen godt, at det er svært at skifte fra et sted, hvor samarbejdet med chefen fungerer godt.

»Men at hun har et godt forhold til chefen, hvor hun er nu, er ikke ensbetydende med, at hun ikke også kan få et godt samarbejde med andre chefer. De gode relationer kan findes alle vegne, hvis man er åben over for dem og villig til selv at gøre en indsats for at bygge dem op,« siger Flemming Andersen.

455990500.jpg

En tredje mulighed, som Gitte overvejer, er at udnytte, at hun har to jobtilbud på hånden. Hun kan afgøre valget ved at se, hvem der er villig til at betale mest i løn. Den strategi vil ledelsesrådgiveren dog ikke umiddelbart anbefale.

»Man kan selvfølgelig måske vinde nogle flere lønkroner på den måde, men det kan også give bagslag. Hun skal huske, at hvis hendes nuværende chef Anders vinder hende på lønnen, så vil han altid vide, at hun var på vej videre. Det gør, at han måske ikke for alvor tør satse på hende,« siger Flemming Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen