Berlingske Business

Superstjernen er en dårlig topchef

Superstjernen er en dårlig topchef - 4
Professor Costantinos Markides fra London Business School. Foto:

VL-døgnet 2009: Det skal være slut med at dyrke topchefer som idoler, og så skal erhvervslivet finde frem til mere bæredygtige forretningsmodeller. Rendyrket profittænkning bør høre fortiden til, mener professor Costantinos Markides fra London Business School, der er en af hovedtalerne ved dette års VL-døgn.

Støv flexicurity-modellen lidt af
Det er vel efterhånden en af de mest integrerede dele af managementfilosofien at opdanne “trusler” til “muligheder”. Constantinos Markides mener da også, at forretningsfolk over hele verden bør se på den finansielle krise som en mulighed for at finde nye forretningsområder og eventuelt gå på indkøb:

“Enhver idiot kan finde ud af at spare, men det handler i lige så høj grad om at investere i den innovation, som sikrer dig i en god markedsposition i fremtiden. I alle brancher kommer vi til at se en hel del virksomheder blive opkøbt. For et selskab med en sund økonomi, så er det her et fantastisk tidspunkt at forøge sin markedsandel igennem opkøb. Prisen på de fleste selskaber er meget lavere nu end for bare seks måneder siden.”

Den cypriotiske professor har dog et område, hvor han mener, at man bør være meget forsigtig med at ændre i forretningsmodellen. Den danske flexicurity-model har allerhøjst brug for at blive støvet lidt af, mener han:

“Danmark har fundet sin forretningsmodel. Den er fantastisk. Den kan selvfølgelig forbedres lidt, men alt kan forbedres. Det ville være vanvittigt at skifte forretningsmodel for Danmark, bare fordi vi befinder os midt i en krise. Den er blevet opbygget over de sidste 100 år. Og den er meget omstillingsdygtig.”

Constantinos Markides mener, at flexicurity-modellens styrke er, at den skaber en social balance og nogle fælles normer. Noget, som den rendyrkede kapitalisme ikke er lykkedes med og derfor er i så alvorlige problemer:

“Vi har haft en stor opbakning til den amerikanske kapitalisme de sidste tyve år, men det er slut nu. Den model virker ikke. Finanskrisen har om noget lært os, at det ikke er en dårlig idé med statslig regulering af den finansielle sektor. Og så var det et problem, at den superkapitalistiske model kun fokuserede på aktionærernes udbytte. Der skal være en balance. Vi har brug for, at selskaber tænker på at bedre vilkårene for samfundet som en helhed.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen