Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Strandstole sælger software

Hvad har en strandstol med software til hjemmesider at gøre? Cameleon Reklamebureau måtte tage alternative metoder i

brug for at sælge dyrt og ukendt software og ikke mindst komme i nærkamp med de ellers travle it-chefer. I løbet

af 2003 modtog 153 it-chefer i danske virksomheder en blå strandstol med et manilamærke, hvorpå der stod: "ring

til Oluf på 86xxxxxx, hvis du undrer dig over, hvorfor der står en strandstol på dit kontor". Og det fik de

it-kyndige chefer til at undre sig.



Strandstolene blev sendt ud af tre omgange og i første hug ringede alle it-cheferne

tilbage. I anden omgang responderede otte ud af ti og den sidste gruppe som modtog stolene, ringede kun få tilbage. Valget af

den sidste målgruppe slog fejl, indrømmer reklamebureauet. I gennemsnit svarerede 36 procent på strandstole-henvendelsen.

Stolene var en del af reklamebureauet Cameleon Direct Marketing reklame for Partneraarhus, der sælger software til hjemmesider,

der gør det lettere for virksomheder selv at opdatere hjemmesiderne.



- Udfordringen var, at vi skulle sælge software,

der er dyr i investering. Samtidig er det et relativt ukendt produkt med en ukendt afsender - så gælder det om at være

ekstraordinær i den måde man henvender sig til potentielle kunder på, siger Mark Wegeberg.



Efter en brainstorm

blev det strandstolen, der skulle være overraskelsesmomentet og samtidig gav det it-cheferne friheden til at ringe tilbage,

når det passede ind i deres program.



- Vi fandt via en undersøgelse ud af, at it-chefer har rigtig travlt, fordi

de ofte både sidder med det strategiske og praktiske arbejde, og det tager lang tid at forklare, hvordan det aktuelle software

fungerer. It-cheferne kunne selv bestemme, hvornår de skulle ringe, siger Mark Wegeberg direktør for Cameleon



Tyve

procent af it-cheferne valgte i sidste ende et personligt møde med Partneraarhus, der regner med at kampagnen vil øge

software-firmaets omsætning med omkring 3 millioner kroner. Kampagnen kostede inklusive strandstole 180.000 kroner.



- Mange

sidder med en idé om, at et reklamebureau er ens betydende med marmorgulve og meget høje priser. Vi er flere bureauer,

der har fokus på de små og mellemstore virksomheder og de mindre budgetter, siger direktøren.



Cameleon og

Partneraarhus satser på at sælge kampagnen videre, eventuelt til Aarhuspartnes moderfirma Syncron.web.



- Fordelen

med Direct Marketing kampagner er at de er lette og billige at justere og kan derfor let tilpasses f.eks. en større målgruppe

eller et alternativt produkt, siger Mark Wegeberg.



Cameleon vandt i 2002 Direct Marketing Prisen i kategorien "low lost"

og blev nomineret i samme kategori i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen