Berlingske Business
10:32Eurozonens PMI-indeks overrasker positivt

Store udfordringer for bestyrelser i 2009

2009 bliver året, hvor der skal bødes for 2008, og det stiller nye krav til bestyrelsernes arbejde og opgaver.

Det gælder om at gribe i hidtil ukendte lommer i værktøjskassen i 2009, hvis man har en bestyrelsesplads. Ledelsesekspert Steen Hildebrandt kalder året for bestyrelsernes år, og han ridser derfor også gerne bestyrelsens udfordringer op for 2009. Blandt andet skal bestyrelsen have en nødplan, hvis en vigtig kunde går konkurs. Det gælder om, at bestyrelsen påtager sig en ny rolle og bliver mere aktiv, ansvarlig og nærværende.

- Hvor bestyrelser tidligere var tantebestyrelser, der var forsigtige og som accepterede de strategier direktionen fremlagde for dem, bliver bestyrelsen i 2009 langt mere aktiv, vurderer han.

For det er ikke til at komme udenom. 2009 bliver et hårdt år for erhvervslivet, og for at klare krisen, kan løsningen være at skifte medlemmerne ud.

En anden trend er, at bestyrelserne får travlt med at indsamle statistikker, varslingsrapporter og informationer fra regnskabs-, markeds-, og konkurrenceinformationer samt nøgletale og prognoser.

- For at komme krisen i forkøbet, bliver bestyrelserne i 2009 mere opsøgende og lader sig ikke nøje med det, de får af direktionen, siger Steen Hildebrandt og tilføjer, at af samme årsag får direktionen og bestyrelsen et endnu tættere samarbejde fremover.

Worst case

2009 bliver også året, hvor bestyrelserne sætter risikostyring højest på dagsordenen. Eksempelvis skal bestyrelsen tænke over, hvad de vil gøre, hvis deres vigtigste kunde går konkurs, hvis der kommer nye EU-regler, eller hvis deres marked i Spanien får uventede krisetegn. Det vigtigste bliver ifølge Steen Hildebrandt, at virksomheden fordeler risici på flere lande, kunder og markeder, så det ikke går som i Roskilde Bank, hvor en stor procentdel af deres lån var placeret i ejendoms- og byggebranchen.

Sidst men ikke mindst bliver 2009 året, hvor bestyrelsesmedlemmerne skal tænke på, at bankerne er i krise. Ergo skal de lade være med at overraske bankerne, oplyser Steen Hildebrandt og tilføjer, at løsningen er, at bestyrelserne fortæller bankerne den fulde sandhed – og gerne worst case scenariet, før det sker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen