Berlingske Business

Stoleleg omkring mahogni-bordet

BM
Byline - bylinebillede Jens Chr. Hansen, BM Business Foto:

Opløbet til udskiftninger i bestyrelserne på de kommende generalforsamlinger er i fuld gang. Og det kan være noget af et puslespil at få til at gå op. Dels skal de store børsselskaber helst have fat i nye bestyrelsesmedlemmer, som konkret kan bidrage med noget, dels skal en bestyrelse i dag tænke frygtelig meget i diversitet, altså forskelligheden omkring mahognibordet i bestyrelseslokalet. Løbende fornyelse er vigtig.

Det er formanden i selskaberne, der styrer den proces, og enhver formand med respekt for sit honorar vil selvfølgelig til enhver tid sige, at det handler om kompetencer – og intet andet.

fredag2
i bestyrelsen

Helt sådan er det dog ikke i virkelighedens verden. Der er masser af hensyn at tage. Ud over kompetencer handler det om alder, køn, internationalitet for slet ikke at tale om den kemi, der også skal være til stede i en bestyrelse.

I de såkaldte gamle dage var proceduren typisk, at formanden udvalgte en af de bekendte i netværkskredsen med et tilbud, om han (det var næsten altid en han) kunne tænke sig at træde ind i bestyrelsen. Det var dengang man kaldte det old-boys network. Det gav ind i mellem for megen indspisthed og for lidt dynamik i bestyrelserne.

Sådan er det ikke i dag. Ikke at netværksrekrutteringen helt er skubbet til side, slet ikke. Men i dag er det kutyme, at formanden bestiller et headhunterfirma (et searchfirma) til at finde emner rundt om i verden, som passer til den profil, bestyrelsen er på udkig efter. Det kan være en ganske omfattende proces. Og ved at hyre medlemmer uden for landets grænser skal bestyrelsen regne med, at det rent administrativt bliver sværere at få de mange kalendere og rejse-aktiviteten for den enkelte til at gå op i en højere enhed. Endelig er det sådan, at direktører skal have grønt lys fra deres respektive formænd til at træde ind i andre selskabers bestyrelser.

rebien

Her er et overblik over nogle af de væsentligste bekræftede skift i danske børsnoterede selskaber. Og et par formodninger – for klummeskribentens egen regning og risiko.

Novo Nordisk. Overraskende stor udskiftning. Der glider to bestyrelsesmedlemmer ud, bl.a. Statoil-topchefen Helge Lund, som blot har siddet i Novo-bestyrelsen et enkelt år. Det er så kort tid, at han ikke kan have bidraget med meget i Novo Nordisk. Helge Lund har skiftet Statoil-jobbet ud med et endnu større job i England og har angiveligt ikke haft tid til Novo Nordisk. Ny i Novo Nordisk-bestyrelsen er Eivind Kolding, som i dag også er direktør for hovedaktionæren Novo A/S. Derudover glider også to amerikanske kvinder, Sylvie Grégoire og Mary Szela, ind i bestyrelsen. Det giver mening. USA er Novo Nordisks absolut største og vigtigste marked.

Carlsberg. Et markant skifte, hvor tidligere Mærsk-chef Jess Søderberg stopper som næstformand og bliver afløst af Novo Nordisk-chefen Lars Rebien Sørensen.

Vestas. En mindre justering efter meget store udskiftninger de senere år. Ud glider Jørn Ankær Thomsen, som er den sidst tilbageværende fra »den gamle garde« i Vestas, og ind kommer Torben Ballegaard Sørensen. Han blev godt nok fyret i sin tid fra Bang & Olufsen, men har siden formået at få etableret en gylden bestyrelseskarriere.

Topdanmark. Et meget markant skifte på formandsposten. Michael Pram Rasmussen forlader helt Topdanmark, og ind kommer direktør i Lego-pengetanken Kirkbi, Søren Thorup Sørensen. Også den tidligere ATP-investeringsdirektør og FIH-direktør Bjarne Graven Larsen kommer ind i Topdanmark, og det kan være forløberen for, at Bjarne Graven nu går vejen som fuldtidsarbejdende bestyrelsesmedlem.

Novozymes. Business-as-usual – stort set. Dog et enkelt nyvalg, nemlig Dr. Heinz-Jürgen Bertram, som kommer med erfaring fra den branche Novozymes opererer i. Formanden Henrik Gürtler har siddet for bordenden i 15 år – med stor succes. Og han tager altså endnu et år, men måske bestyrelsesmedlemmet Jørgen Buhl Rasmussen træder et skridt op i Novozymes-hierarkiet næste år, nu hvor han får lidt bedre tid. Sandsynligvis er han også kandidat til andre bestyrelses-poster.

A.P. Møller - Mærsk. Konglomeratet har endnu ikke meldt ud, hvad der skal ske på den kommende generalforsamling. Et gæt er, at den 74-årige Jan Leschly glider ud efter lang og tro tjeneste i Mærsk-regi, og at også den 73-årige tidligere topchef i storbanken HSBC, John Bond, glider ud. Det giver plads til nye i Mærsk-bestyrelsen, sandsynligvis nye udenlandske medlemmer på Esplanaden.

Danske Bank. Hele bestyrelsesgangen blev ryddet for nogle år siden, og derfor sandsynligvis højst en enkelt udskiftning i år. DSV. Tidligere topchef Kurt Larsen er i dag formand for bestyrelsen, men runder senere i år 70 år. Et godt gæt er, at Kurt Larsen dog fortsætter på formandsposten på den kommende generalforsamling.

Det store bestyrelsespuslespil er ved at blive lagt, og mon ikke der kommer flere overraskelser.

Carlsberg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen