Berlingske Business

Stifter siger farvel til Biva

Stifter siger farvel til Biva - 1

Grundlæggeren Henry Johansen køber ikke sin tidligere lavprismøbelkæde, da han hørte, at andre købere står på spring.

Kort før nytår bukkede møbelkæden Biva under og gik i betalingsstandsning.

De to kapitalfonde Odin Equity Partners og Dania Capital var løbet sur i driften af lavprismøbelkæden, der i september 2007 havde en gæld på 410 mio. kroner.

Kapitalfondene ejer 90 procent af Biva, og stifteren Henry Johansen ejer de sidste ti procent sammen med datteren Millie Korsdal Rafn.

Betalingsstandsningen fik Henry Johansen til hurtigt at annoncere, at han ville genkøbe virksomheden. Hans idé var at overtage hele virksomheden, men da han senere fandt ud af, at der allerede var to interesserede købere, trak han sit tilbud tilbage.

Vækst i lavpris

Den tidligere murmester fik i 1982 ideen til, at danskerne skulle købe discountmøbler. Han havde studeret, hvordan Fakta havde gjort lavpris til en fast del af danskernes indkøbsvaner inden for fødevarer, og Henry Johansen mente, at tiden var inde til at gøre det samme for møblernes vedkommende. Danskerne tændte også på lavpris. For et par år siden blev virksomheden kaldt for en pengemaskine. Kapitalkæder flokkedes om den dengang familieejede fynske virksomhed, og prisen blev sat til at være i omegnen af 463 mio. kroner, udregnede Berlingske Business. Den høje pris skyldes, at Biva kunne bryste sig af at have haft en forrentning af egenkapitalen på næsten 140 procent i et regnskabsår, hvilket placerede virksomheden til at være en absolut vækstvirksomhed.

Der er dog ikke skrevet meget om den 61-årige stifter, der har ry for at være en beskeden og sparsommelig herre.

Derimod blev datteren Millie Korsdal Rafn kendt som møbelkædens ansigt udadtil – som »Biva-pigen« med den røde sweater og den strittende pegefinger, der nærmest fløj ud i de danske stuer.

Reklamerne kørte i tre år, mens salget steg støt, og i 2003 var kæden spredt ud over Danmark – med flere nye butikker på vej, og med et mål om at åbne butikker i udlandet. Biva Møbler var i 2003 steget fra 30 til 42 millioner kroner i bruttofortjeneste i løbet af et år og havde næsten fordoblet nettooverskuddet til 11.5 millioner kroner. Der var med andre ord fuld fart på Biva.

I 2005 var der også god gang i omsætningen, og far og datter hentede omkring 22,6 mio. kroner i udbytte fra Biva i deres holdingselskaber. Dengang var egenkapitalen godt 100 mio. kroner, mens Millie Korsdal Rafn ejede omkring 27. mio. kroner i sit holdningsselskab Furn Invest.

- Det går rimeligt godt. Vi er tilfredse, sagde Millie Korsdal Rafn dengang om succesen.

Smukkere i virkeligheden

For at tjene på lavpris var dyre TV-reklamer sparet væk. Reklamerne var – naturligt nok – hverken teknisk eller layoutmæssigt i top. Faktisk var nogle af møblerne pænere i virkeligheden end i TV-reklamerne, men det var heller ikke så vigtigt. Det vigtigste var, at kunderne kom til at kende den fynske møbelkæde og sloganet »Vi ses i Biva«.

At reklamen i 2002 blev kåret af Politikens læsere til at være »Årets hadereklame« lagde ikke en dæmper på begejstringen. Tværtimod, for omtalen gav et klingende bidrag til Bivas pengekasser.

At kæden nu er gået i betalingsstandsning skyldes, at de to kapitalfonde ikke har kunnet finansiere moderselskabets gæld, der i september 2007 var på 410 mio. kroner. Ifølge Fyns Stiftstidende mislykkedes det for de to kapitalfonde at få aftaler om kapitaltilførsel fra den islandske bank Straumur Burdaras og tyske HSH Nordbank, der tidligere har finansieret købet af Biva. Bivas tilsynsførende, advokat Pernille Bigaard, har udtalt, at der bliver arbejdet på højtryk på at finde nye ejere – og at der i øjeblikket er to interesserede.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen