Berlingske Business
08:19Dagens morgenpost: Walmart tabte tabte 181 milliarder kroner på én dag

Sterling rystede de ansatte sammen

I et lavpris flyselskab må løsningerne gerne være billige og effektive. Det er da heller ikke uden stolthed, at

Sterlings personaledirektør Mogens E. Pedersen kan fortælle, at det er lykkedes at komme igennem en større omstilling

med indkøring af et par hundrede nye medarbejdere og cirka 600 mennesker på team-building kurser til en pris af knap

2.000 kr. pr. medarbejder.



Oven i købet har processen været en succes. Tilbagemeldingerne fra deltagerne i kursusforløbet

har været positive. Mogens E. Pedersen sidder med et tykt ringbind fyldt med forslag fra de ansatte om små og store forbedringer

til at øge virksomhedens indtjening og interne samarbejde. Indirekte kan Sterling måle effekten på, at lysten til

at sige farvel til arbejdspladsen er stærkt dalende.



Det på trods af, at Sterling befinder sig i en usikker branche,

hvor det er svært at tjene penge, og man ikke kan byde medarbejderne på nogen synderlig tryghed i ansættelsen. Faktisk

har de små 200 nye medarbejdere, der kom til virksomheden pr. 1. maj i år, kun garanti for job frem til udgangen af oktober.

Det skyldes, at Sterling som flyselskab er sæsonafhængig.



Til gengæld gør ledelsen alt, hvad den formår

for at sikre eksistensgrundlaget og skaffe nye kontrakter. Ligesom den i samarbejde med fagforeningerne prøver at forberede

løsninger i form af deltids- og orlovsordninger for at kunne bevare arbejdspladserne i tilfælde af, at der skal skæres

ned.

Kulturen skal passe

At man er attraktiv, kunne Sterling konstatere, da selskabet som følge af køb af

nye fly og indgåelse af nye kontrakter stod og manglede 200 medarbejdere, både piloter og kabinepersonale. Det var ikke

nødvendigt for virksomheden at slå stillingerne op. Man havde en emnebank fyldt med uopfordrede ansøgninger fra

både erfarne og helt nyuddannede interesserede.



Hvad lagde i vægt på i rekrutteringen?



- Det siger sig

selv, at fagligheden står højt på ønskesedlen. For piloternes vedkommende er det sådan noget som flyvetimer

og øvrig erfaring. Men vi havde meget fokus på, om ansøgerne kunne passe ind i virksomhedens kultur. Sterling

har en lang historie og en stærk kultur. Vi har medarbejdere, som har været her siden Tjæreborg-dagene. Det ligger helt

naturligt, at man hjælper hinanden og giver et ekstra nap, når der er brug for det. Man skal ikke trække en ny kultur

ned over hovedet på folk. Men det er vigtigt, at nye medarbejdere for-står, hvad det er for en virksomhed, de er kommet

ind på, og hvilken ånd der hersker.



Hvordan greb i det an?



- Vi skulle på kort tid vokse fra 400 til 600

medarbejdere. Det kan sammenlignes med en fusion. Med den forskel, at i en fusion skal to værdisæt forenes. Her skulle

nytilkomne lære et eksisterende værdisæt at kende. Derfor gjorde vi meget ud af jobinterview og profilanalyser, fortælle

Mogens E. Pedersen.



De nytilkomne fik derefter en introduktion til Sterlings historie, visioner og strategi, inden det gik løs

med de egentlige team-building kurser.



De foregik - med tanke på omkostningerne - på Farum Kaserne, som Sterling lejede

i en periode af Farum Kommune. Her stod de to konsulentvirksomheder Heckmann og Activator Group for indhold og afvikling. Medarbejderne

blev blandet på hold af 18-20 deltagere med repræsentanter for de forskellige medarbejdergrupper og virksomhedens afdelinger

i København, Oslo og Stockholm.



Fire medlemmer af Sterlings ledelsesgruppe deltog på skift i alle kurser. Dagen

blev indledt med at få alle uløste hverdagsproblemer, store som små, frem i lyset og diskuteret. Derefter var der

samarbejdsøvelser og indbyrdes konkurrencer mellem deltagerne.



- Det viste sig at være ganske effektivt at prøve

vante samarbejdsformer af i uvante omgivelser, samtidig med at der er et konkurrenceelement i det, siger Mogens E. Pedersen.

Vær

ærlig

Afslutningsvis kunne hver medarbejder give tre-fire bud på forbedringer af virksomheden.



Det sidste affødte

et større idékatalog, som Mogens E. Pedersen sammen med den øvrige ledelse er ved at tygge sig igennem. Forslagene

dækker f.eks. nye indtægtskilder eller nedsættelse af omkostninger. Mange udtrykker ønske om flere medarbejdersamtaler,

om strukturerede informationsmøder, en mere synlig ledelse og ikke mindst en ærlig ledelse.



- Nye medarbejdere fokuserer

specielt på ærligheden, fortæller Mogens E. Pedersen.



- Nogle af dem kommer fra andre selskaber, hvor de føler,

de ikke er blevet informeret ordentligt om udviklingen. Det har vi selvfølgelig taget til os; og vi orienterer på jævnlige

informationsmøder om, hvordan virksomheden har det - både godt og skidt. Alle ved f.eks., at vi har mistet vores hidtidige

kontrakt med Star Tour for næste sommer. Der er ingen grund til at skjule, at Sterling kan mærke konkurrencen. Men vi fortæller

også, at vi alligevel satser på at ekspandere. Information er utrolig vigtigt. De flyvende medarbejdere kan konstatere,

at flyene er fulde, men må så høre, at resultaterne ikke er som forventede. Det rejser naturligvis nogle spørgsmål.

Der er det ledelsens opgave at forklare mekanismen i, at fyldte fly desværre ikke er ensbetydende med, at vi tjener mange penge.



Hvordan

holder man så gejsten oppe?



- Vi arbejder meget med at fastholde motivationen. Vi kan ikke give nogen jobgaranti - det

kan ingen virksomheder i dag. Hvis det går skidt, må vi forklare, hvorfor det går skidt. Men også lægge

fremtidsplanerne åbent frem. Alle skal føle, at vi arbejder for et fælles mål. Den holdning synes jeg, vi

mærker, også blandt de nytilkomne. Derfor er arbejdet med at indarbejde virksomhedskulturen så vigtig. Det er ikke

gjort med blot de indledende kurser. Det er en proces, vi skal følge op.



Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen