Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Startede med en dagsløn på én dollar - Nu er hun Kinas rigeste

13BUSZhou-qunfei.jpg
Zhou Qunfei er Kinas rigeste kvinde med 75.000 ansatte. Halvdelen af verdens rigeste kvinder kommer fra Kina. Foto: AFP

Zhou Qunfei begyndte som fabriksarbejder med én dollar i dagsløn. Nu er hun Kinas rigeste kvinde som ejer af Lens Technology, der laver skærme til mobiltelefoner og tablets.

Har du en iPhone, en iPad eller en Samsung Galaxy, så sidder du med Zhou Qunfeis værk i hænderne.

Tag et kig på skærmen. Den er produceret af Lens Technology i Changsha i det centrale Kina, der er en af verdens førende producenter af skærme til mobiltelefoner, tablets og bærbare.

Og den har gjort Zhou Qunfei til Kinas rigeste kvinde. Intet land på nær USA er så leveringsdygtigt i dollarmilliardærer som Kina. Tidligere i år satte landet rekord med 213 navne på den årlige Forbes-liste over rigmænd. Og selvskabte kvindelige milliardærer er der ingen, der overgår Kina i. Halvdelen af verdens rigeste kvinder – som selv har opbygget deres virksomheder – kommer fra Kina.

Det er kvinder, der som den 45-årige Zhou Qunfei har arbejdet sig op fra ingenting. Før Lens Technology blev børsnoteret i marts, havde de færreste – kinesere eller ikke-kinesere – hørt om hende. Men vi kender altså hendes produkter. Apple og Samsung er hendes største kunder, og over 20 pct. af verdens smartphones har hendes skærme.

En dollar om dagen

Fortællingen begynder i en fattig landsby i Hunan-provinsen i det centrale Kina, hvor Zhou voksede op med en far, der efter en arbejdsulykke var stort set blind, mens hendes mor døde, da Zhou var fem. Hun hjalp med familiens landbrug – grise og ænder – og droppede skolen som 16-årig for at tage til Shenzhen og arbejde på en af områdets mange fabrikker.

vibeke

Det var 14-16-timers arbejdsdage til en dollar om dagen på en familieejet fabrik, som fremstillede urglas. I sin sparsomme fritid tog hun undervisning på det lokale universitet, og hendes tørst efter lærdom imponerede hendes chef, der forfremmede hende – og iøvrigt senere endte med at blive hendes første mand.

I 1993 begyndte hun for sig selv med produktion af højkvalitets urglas. Hun blev selvlært i alle de komplicerede produktionsprocesser og satte flere gange privatboligen på klods for at finansiere forretningen. Senere begyndte hun at lave skærmglas til mobilproducenten TCL.

15BUSSpringer-top.jpg

Men det store gennembrud kom, da hun i 2003 fik en telefonopringning fra Motorola i USA, der ville ind i et samarbejde om højkvalitetsskærme til sin nye mobiltelefon Razr V3. Snart fulgte også ordrer fra HTC, Nokia og Samsung. Og i 2007 kom Apple så til. I dag har hun 75.000 ansatte fordelt på tre produktionsanlæg.

Trods sin velhaverstatus har Zhou dog bevaret både ydmyghed og en benhård arbejdsdisciplin, der gemmes bag elegante Christian Dior-dragter og et mildt ansigt, der ofte er prydet med et par kæmpestore briller. Hun dukker stadig op på fabriksgulvet både dag og nat og betjener også gerne maskinerne selv. Detaljerne skal være i orden.

Topchefernes kvindelige rollemodeller

Tidligere var hun fattig fabriksarbejder - nu har hun 75.000 ansatte.

Posted by Berlingske on 13. august 2015

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen