Berlingske Business

SpyWare stiller nye krav til IT-forsvar

De fleste internetbrugere har oplevet at blive oversvømmet af irriterende e-mails fra uvedkommende indeholdende alle slags

reklamer -såkaldt spam-mails. De fleste større firmaer har nu fået gjort noget ved problemerne, men der er stadigvæk

mange små firmaer, som ikke er opmærksomme på de mange farer, der lurer på internettet. I takt med at flere

og flere får gjort noget ved IT sikkerheden, er der opstået en ny slags fare - det såkaldte SpyWare.



SpyWare

er betegnelsen for miniprogrammer, som trænger ind på brugerens PC-er, når denne surfer på internettet. Disse

SpyWare indsamler oplysninger om brugeren og dennes færden på internettet. Disse oplysninger kan f.eks. være kodeord

og passwords til online tjenester, som brugeren abonnerer på. I andre tilfælde kan SpyWare stjæle kundeoplysninger

og eks. e-mailadresser, som så bruges til at udsende spam eller virus e-mails.



Der findes også en række andre

afarter af SpyWare. Dette er bl.a. Ad-Ware, som indsamler oplysninger om brugerens internet-vaner med henblik på at kunne målrette

markedsføring mod brugeren. Derudover findes de programmer, som går efter af ødelægge programmer og software.

Disse kaldes MalWare.



Disse nye sikkerhedstrusler kan både medføre juridiske og imagemæssige problemer for

virksomhederne.



Persondataloven fastslår, at virksomhedens dataansvarlige skal sikre, at personoplysninger beskyttes mod

bl.a. SpyWare. Datatilsynet har netop afgivet en udtalelse om SpyWare, hvor man fastslå, at persondataloven kræver, at

den dataansvarlige i virksomheden sørger for, at virksomhedens IT system er beskyttet med firewall, antivirus-skjold og relevante sikkerhedsindstillinger

i brugernes browsere.



Ud fra Datatilsynets udtalelse kan ligeledes udledes, at den dataansvarlige virksomhed, også skal

sikre sig mod ondsindet SpyWare, der eventuelt ville kunne kompromittere virksomhedens IT sikkerhed og stjæle kundeoplysninger

og andre personoplysninger. Dette kan bl.a. ske ved at sikre, at alle virksomhedens PC-ere og servere regelmæssigt kontrolleres for

SpyWare.



Uanset hvad bør virksomhedens dataansvarlige sikre, at der er formuleret en politik på området i

virksomheden, således at virksomheden overholder Persondatalovens regler. Virksomheder, der ligger inde med personoplysninger

omfattet af persondataloven, bør sikre sig, at der regelmæssigt fortages scanning for SpyWare, AdWare og MalWare. Derudover bør

virksomheden formulere en IT-politik eller tilrette en allerede eksisterende IT politik, således at der tages højde for

SpyWare m.v.



Dette kan bl.a. ske ved, at medarbejderne forbydes at besøge visse typer af hjemmesider, hvor der kan være

en risiko for, at SpyWare eller andre skadelige programmer er gemt. Derudover bør det fastlægges hvem og under hvilke

omstændigheder, der må installeres gratis programmer fra internettet. Det er bl.a. i gratis programmer, at SpyWare og

AdWare gemmes, og på den måde når brugerens PC-er.



Såfremt en virksomhed ikke har formuleret en politik

på dette område, kan det både medføre, at virksomheden kan få et imagemæssigt problem ved at SpyWare

eller MalWare har ødelagt eller stjålet fortrolige oplysninger, og at der ikke kan skrides ind overfor den eller de medarbejdere

der har påført virksomheden denne sikkerhedsrisiko ved at installere et gratis program eller besøgt en given hjemmeside.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen