Berlingske Business

Sport og sex har givet JBS opmærksomhed

06busJPS-chef.jpg
Ejer af undertøjsvirksomheden JBS, Claus Bjerg Sørensen, var en stolt mand, da han i sidste uge var i Madrid til lancering af fodboldstjernen Ronaldos nye JBS-linje, CR7. Her står ejeren til højre for fodboldikonet, mens JBS’ adm. direktør, Michael Alstrup, står stolt på den anden side. Foto: JBS

Claus Bjerg Sørensen er anden generation i den jyske familievirksomhed JBS, som senest har lanceret et samarbejde med superstjernen Christiano Ronaldo. Men det er ikke første gang, ejeren har fået omgivelsernes opmærksomhed.

Hans far Jens Bjerg Sørensen kom til Herning i 1939 for at skaffe sig en ny levevej ved at spole garn på vindsler, og i lørdags kom Claus Bjerg Sørensen selv hjem til Herning fra Madrid, hvor han havde tilbragt et par dage i den spanske hovedstad i selskab med verdensikonet Christiano Ronaldo. De to herrer er henholdsvis stifter og nuværende ejer af den jyske undertøjsvirksomhed JBS, som til næste år kan fejre 75 årsfødselsdag. Familievirksomhedens høje alder skal ikke mindst tilskrives en målrettet indsats og styrkelse af undertøjssegmentet fra Claus Bjerg Sørensens side.

FBL-US-ESP-GALAXY-REAL MADRID

Han blev indsat som direktør i JBS i 1986 og måtte kæmpe med omgivelsernes fordomme om, at det nok aldrig kom til at gå godt. Claus Bjerg Søresen var ikke kommet let til overtagelsen af sin fars virksomhed, så i stedet for at give op satte han sig for at føre den jyske virksomhed videre fra rødderne i den jyske muld i Herning.

Da Claus Bjerg Sørensen havde sin første dag i JBS i 1974, sendte hans far ham direkte ud til symaskinerne. Her skulle han lære alle 100 maskiner at kende fra ende til anden, og først da han havde været igennem maskinerne, kunne han komme tilbage til sin far og få indsigt i de mere forretningsmæssige aspekter af forretningen. Claus Bjerg Sørensen blev ansat som produktionschef, og med sin viden om garn, stof og kvalitet og et mod til at tage de nødvendige chancer viste Claus Bjerg Sørensen handlekraft allerede fra sit første år som direktør.

I 1987 købte Claus Bjerg Sørensen således Olympia, et billigt undertøjsmærke, der primært blev solgt i supermarkeder. Ti år efter gik han i kødet på JBS’ norske konkurrent Dovre, som kom på Claus Bjerg Sørensens hænder i 1997. Fire år efter, i 2001, valgte ejeren at flytte en del af produktionen fra Herning til Litauen, efter at JBS havde overtaget firmaet VIP. I 2008 kom strømpefabrikken Egtved under JBS, og et par år senere var det mærkerne Proaktive og Resteröds, der blev en del af koncernen.

pix-Ronaldo

Men én ting er opkøb, en anden ting er Claus Bjerg Sørensens fokus på at få JBS på landkortet. Gennem tiden har han markeret sig med en række fremtrædende sponsorater i sportens verden, blandt andet inden for cykling, fodbold og boksning.

Han skærpede omgivelsernes opmærksomhed mod JBS, da han i efteråret 2007 lancerede en reklamekampagne for herreundertøj med fire kvinder fremstillet som sygeplejerske, stuepige, sekretær og nonne iført meget lidt tøj og snusende til et par JBS-herreunderbukser.

Men den gik ikke. Claus Bjerg Sørensen måtte trække kampagnen tilbage, efter at fagforeninger og Kvinderådet sendte en fælles klage til Forbrugerombudsmanden. Kampagnen blev vurderet til at være i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame.

Med de seneste aftaler med sportsstjernerne Caroline Wozniacki og ikke mindst Christiano Ronaldo sætter Claus Bjerg Sørensen igen JBS på mediernes radar. Særligt Ronaldo har skabt opmærksomhed efter lanceringen i Madrid i sidste uge, og det kan være JBS’ chance for at komme ud over de nordeuropæiske grænser.

Det var derfor også en stolt stifter, der lørdag kunne tage hjem fra den spanske hovedstad efter lanceringen af Ronaldos undertøjsserie på det spanske rådhus. Ved sin side på turen havde Claus Bjerg Sørensen sin administrerende direktør, som har været ansat i JBS næsten 25 år og fra 2004 administrerende direktør. Michael Alstrup er gennem tiden blevet en nær ven af Claus Bjerg Sørensen, og de to forretningspartnere og venner er ikke blot sammen på kontoret i Herning. De får også vendt udfordringerne i JBS, når de går ture på golfbanen enten i Søndervig, hvor de begge har sommerhus, eller når de besøger Claus Bjerg Sørensens hus i Marbella i Sydspanien.

I dag er Claus Bjerg Sørensen 66 år, og han er i gang med at køre næste generation i JBS i stilling. Både sønnen Jens på 37 år og datteren Gitte på 34 år er ansast i JBS, og planen er, at de to skal videreføre familiens klenodie, når det er tid til pension for Claus Bjerg Sørensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen