Berlingske Business

Sociale forretninger redder verden i små bidder

Sociale forretninger redder verden  i små bidder - 1
Formanden for Rådet for Samfundsansvar, koncerndirektør Lise Kingo, Novo Nordisk, og modtageren af Nobels Fredspris, Mohammad Yunus, mødtes i historiske omgivelser i Eigtveds Pakhus på Christianshavn. Foto:

Yunus’ idé om, at sociale virksomheder kan hjælpe med at løse verdens sociale problemer, bliver modtaget med udstrakte arme i Danmark.

Det er micro business, der møder big business en sen januar eftermiddag i det historiske Eigtved Pakhus på Christianshavn, da nobelprismodtageren professor Mohammad Yunus fra Bangladesh, og formanden for Rådet for Samfundsansvar, koncerndirektør i Novo Nordisk Lise Kingo, stiller op til interview.

Den 72-årige Mohammad Yunus er en velholdt og rolig ældre herre, der smiler venlig ad Lise Kingos forsøg på at skabe en afslappet stemning under fotograferingen.»I feel so Bang-ladesh«, siger hun på engelsk, mens hun læner sig hen mod Mohammad Yunus, der er i København for at deltage i en konference om potentialet i sociale virksomheder.Mohammad Yunus modtog i 2006 sammen med Grameen-banken Nobels Fredspris for at have udviklet en model med mikrolån til at finansiere vejen ud af fattigdom. Mikrolån er imidlertid kun en del af de aktiviteter, Mohammad Yunus og hans tilhængere har sat i søen for at løse fattigdoms-, miljø- og sundhedsproblemer i fattige lande. I dag bruger han al sin tid på at rejse verden rundt for at udbrede sin forretningsmodel.»Social Business« har han døbt modellen.»Social Business, som vi promoverer det, handler om at lave virksomheder, der løser nogle af de sociale problemer, som arbejdsløshed, fattigdom, ældrebyrde, kriminalitet og hjemløshed, som findes både i fattige og rige lande,« siger Mohammad Yunus.»Problemløsende social virksomhed skal hjælpe folk med at komme ud af problemerne og operere uden intention om at skabe et overskud til ejerne. Overskud geninvesteres,« tilføjer han.Ifølge Mohammad Yunus handler det ikke om at lave en forretningsmodel, der kan redde hele verden i et hug, men derimod om en forretningsmodel, som enhver med en god idé og forretningstalent i princippet kan bruge til at ændre verden bid for bid uden at vente på, at politikere, banker eller virksomheder får øjnene op for idéen.»Har du penge og har vist, at du kan skabe en forretning, behøver du ikke vente på regeringen for at gå i gang. Det går hurtigere, hvis alle bakker op, men det er ikke nødvendigt for at gøre noget godt,« siger Yunus.

Syv principper for »Social Business«

Mohammad Yunus har udviklet syv principper for, hvordan sociale forretninger skal drives, og hans model får stor opmærksomhed, også selv om Mohammad Yunus er kritiseret for, at mikrolån ikke nødvendigvis betyder at fattige får et bedre liv, men derimod at de ender i en endnu mere håbløs og forgældet situation. Det er en problemstilling, som der for alvor kom fokus på i filmen »Fanget i mikrolån« af den danske dokumentarist Thomas Heinemann i 2011. Siden er Yunus blevet tvunget til at træde tilbage som direktør for Grameen-banken.

Lise Kingo mener, at der er meget inspiration at hente i Yunus’ idéer om sociale virksomheder, også i en dansk sammenhæng, og hæfter sig blandt andet ved, at regeringen har afsat midler til at undersøge potentialet i socialt entreprenørskab nærmere.»Jeg er helt sikker på, at danske virksomheder vil finde det interessant. I Rådet for Samfundsansvar er det noget, vi vil følge tæt. Man kan godt sige, at professor Yunus’ tankegang er præget af en situation i Bangladesh, og at situationen i Danmark er anderledes. Men jeg tror, at der er elementer i de her idéer, som vi kan tage videre og undersøge i Danmark,« siger Lise Kingo, mens Mohammad Yunus nikker samtykkende.Men hvad med Novo Nordisk, som jo arbejder meget med socialt ansvar. Vil du definere Novo Nordisk som en »social business«?»Nu stiller du hende til skue,« bryder Mohammad Yunus ind med et grin, før Lise Kingo kan nå at svare, men det slår ikke Kingo ud.»Vi har elementer af at være en social forretning. Vi har for eksempel skrevet ind i vores vedtægter, at vi vil drive vores forretning efter den tredobbelte bundlinje, hvor vi balancerer mellem at skabe overskud til aktionærerne, at være socialt ansvarlige og miljømæssigt bæredygtige. Det bliver så meget konkret på de enkelte markeder, f.eks. Bangladesh,« siger Lise Kingo og kaster sig ud i en beskrivelse af de tiltag, Novo Nordisk har lavet i landet de seneste 20 år for at udbrede kendskabet til diabetes og sikre, at selskabets diabetesmedicin når frem til hele landet.

Intet udbytte til aktionærerne

Yunus vil dog ikke uden videre give big business, som Lise Kingo og Novo Nordisk repræsenterer, stemplet »Social Business«.

»Jeg kender ikke nok til selskabets arbejde i Bangladesh til at kunne vurdere, om det falder ind under kategorien. Men hun nævner deres tredobbelte bundlinje og overskuddet til aktionærerne. I en stram definition af sociale virksomheder, opererer man ikke med udbytte til aktionærerne, så på den måde er Novo Nordisk ikke »Social Business«,« fastslår Mohammad Yunus.Det er dog ikke ensbetydende med, at store virksomheder ikke kan engagere sig i sociale virksomheder. Mohammad Yunus fremhæver selv den franske yoghurt­producent Danone, som har lavet et selskab, der fremstiller produkter, der kan være med til at standse fejlernæring i fattige lande ud fra principperne om »Social Business«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen