Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Smalltalk fører til big talk

Smalltalk fører til big talk - 5
Foto:

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Garry Duncan supplerer
“Man skal huske, at mange mennesker er forbeholdne over at skulle tale med fremmede. Der skal man udnytte ved at få dem til at føle sig godt tilpas ved at holde fokus på dem og stille spørgsmålene selv. Det vil de værdsætte og huske dig for. Det er også en måde at gøre smalltalk lettere, fordi det er nemmere at tale med fremmede om dem end om dig selv,” siger Garry Duncan.

Selv om indholdet i smalltalk er ord, er det rent faktisk ikke altid ordene, der er det vigtigste.

“Det non-verbale er vanvittig vigtigt. Vores kropssprog smalltalker med omgivelserne, før vi er begyndt at åbne munden. Selve indholdet i smalltalk er jo ikke vigtigt. Det er selve attituden. Vil du det andet menneske, der står over for dig? Ordene er bare en undskyldning for at være sammen, fordi man jo ikke bare kan stå og kigge på hinanden,” siger Birgitte Sally.

Hun underbygger argumentet med at henvise til undersøgelser, der viser, at 55 procent af det, der gør indtryk på et menneske, når vedkommende kommunikerer med et andet menneske, er kropssproget. 38 procent er stemmen, mens syv procent af indtrykket bliver dannet af de ord, vi siger.

“Nysgerrighed er motoren i enhver god smalltalk. Brug den,” siger Birgitte Sally.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen