Berlingske Business

Smalltalk fører til big talk

Smalltalk fører til big talk - 3
Foto:

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Projektsamfundet
Men der er også en anden årsag til, at smalltalk og sociale relationer er blevet vigtigere. I hvert fald hvis man skal tro filosof Anders Fogh Jensens ph.d-afhandling om “projektsamfundet”.

Her beskriver Anders Fogh Jensen, hvordan “disciplinsamfundet” er gået over til at være et “projektsamfund”. Anders Fogh Jensen ser en ændring i den måde, vi organiserer os på. Tidligere organiserede individerne i samfundet sig med disciplinen, mens vi i dag i langt højere grad organiserer os om projekter.

Hvis man vil have succes i projektsamfundet, handler det også ifølge Anders Fogh Jensen om at gøre andre bevidste om, at man har de sociale egenskaber, som giver succes.

“Man må lære at skilte med sine konneksioner. Det kan f.eks. være på Facebook, og man må lære at fortolke andres intentioner og konneksionsdannelsen. Man må også lære at administrere sine konneksioner, så man f.eks. ikke bruger tid på dem, der ikke fører til noget, og har man ikke konneksioner, kan man købe sig til dem via f.eks. vikarbureauer eller datingbureauer,” siger Anders Fogh Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen