Berlingske Business

Smalltalk fører til big talk

Smalltalk fører til big talk - 2
Foto:

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Der er helt stille. Enkelte går rundt og kigger på faciliteterne på Teknologisk Institut i Taastrup, mens andre forsyner sig med sandwich og sodavand. Kun enkelte høflighedsfraser om oplukkeren, hvilke tebreve der er, og indholdet i de enkelte sandwiches bliver udvekslet. Men om lidt skal de bryde tavsheden. Om lidt skal de gøre det, de burde gøre. De skal smalltalke. De næste fem timer har 10 kursister sat sig for at blive bedre til at smalltalke. Det skal kommunikationsrådgiver, Birgitte Sally, direktør i Sally Kommunikation, hjælpe dem med.

Smalltalk er nemlig en overset faktor i spillet om at skaffe de rigtige forbindelser i erhvervslivet – og i det hele taget at gøre sig interessant i sociale sammenhænge. Hvem kender eksempelvis ikke til at stå i et hjørne til en reception uden at have nogen at tale med? Eller den akavede samtale i kantinen med kollegaen eller medarbejderen?

Det vælger et stadigt stigende antal erhvervsfolk at gøre noget ved. De melder sig derfor til kurser i smalltalk, som blandt andre Birgitte Sally står for.

Ved arrangementet hos Teknologisk Institut er marketingdirektøren, sælgeren og kontorassistenten repræsenteret. Alle har de brug for at blive bedre til hurtigt at få opbygget en social relation til deres kunder, kolleger og chefer.

“Det giver ganske enkelt en bedre kontakt mellem mennesker, at man er tunet ind på hinanden gennem en uforpligtende samtale om et banalt emne,” siger Birgitte Sally.

Og at netop de sociale kompetencer og relationer bliver vigtigere og vigtigere, bekræfter Anders Drejer, professor ved Handelshøjskolen i Århus og ph.d. i kompetenceudvikling. Ifølge ham er vidensamfundet årsagen til, at sociale relationer har fået en langt mere fremtræden plads på arbejdsmarkedet.

“I dag er det mennesker, der er væsentlige. Man kan ikke længere leve højt på at være specialist. Nu skal der deles viden mellem mennesker, og det kræver, at man er god til at skabe relationer på arbejdspladsen, hvis man vil overleve og måske stige i graderne,” siger Anders Drejer.

Især i udlandet har man allerede forstået vigtigheden af smalltalk.

“Det, man kalder ‘Word of Mouth’ i USA, er den vigtigste og mest kraftfulde måde at skaffe sig nye kunder på, og det bliver mere og mere vigtigt, uanset om den enkelte lærer at forholde sig til det eller ej. Grunden til, at det er så vigtigt, er, at verden og brancherne bliver mere specialiserede, og derfor kan det være svært for udeforstående at forstå, hvad andre kan tilbyde, hvis de er dårlige til at formulere det,” siger Garry Duncan, anerkendt amerikansk underviser i smalltalk og direktør i Leadership Connections.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen