Berlingske Business

Smalltalk fører til big talk

Smalltalk fører til big talk - 7
Foto:

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Nervøsiteten
Før smalltalk kan føre til big talk, er det dog nødvendigt at tage tyren ved hornene og komme ud over rampen. Og her er det, at de fleste stejler, mener Birgitte Sally. Fordi smalltalk er så fremmed for danskerne, er vi også meget nervøse, når vi endelig giver os i kast med det.

“Når vi er nervøse, kan vi nemt komme til at gå i selvsving og fokusere på det, der er vanskeligt. Pludselig tror vi, at alle kigger på os, og så bliver vi endnu mere nervøse over den opmærksomhed. Vi bliver simpelthen overmandet af irrationelle følelser, og det ødelægger vores chancer for at få etableret en god kontakt, der kan føre til en givende samtale for begge parter,” siger Birgitte Sally.

Ifølge Birgitte Sally er det i virkeligheden meget nemt at smalltalke i private sammenhænge, fordi man har en fælles referenceramme. Det samme gælder på arbejdspladsen, hvor man altid kan tale om arbejdet. Men når de to sfærer krydses, opstår problemet.

“Så længe vi bare er interesseret i hinandens faglighed, er der som regel ingen problemer. Der er tilpas personlig afstand. Folk bliver nervøse, når de skal give udtryk for personlige holdninger. Her er risikoen for at blive afvist størst, men muligheden for opbygning af en nærværende kontakt er også størst,” siger Birgitte Sally.

Teknologisk Institut ligger gemt i vintermørket. Kun gadelygterne, der oplyser parkeringspladsen, og nogle få endnu tændte lamper på enkelte kontorer lyser op. Ud fra glasdørene kommer en håndfuld mennesker. To kvinder stopper op. De snakker.

“Ja, du skal bare den vej, så kommer du op til bussen.”

“Tak, det prøver jeg. Hvad synes du om i dag?”

“Jeg synes, det har været godt. Jeg har lært noget. Hvad med dig?”

Og sådan fortsætter det nogle minutter, inden den ene kvinde sætter sig ind i sin bil, og den anden kvinde går videre mod busstoppestedet. De har smalltalket og skabt en relation med hinanden. De behøver ikke mødes igen, men de har i hvert etableret muligheden for, at de kan gøre det, hvis de vil. Det er smalltalkens væsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen