Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Smalltalk fører til big talk

Smalltalk fører til big talk - 6
Foto:

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Satser på kvalifikationer
Selv om de sociale kompetencers vigtighed er stigende, er det stadig muligt at komme helt til top i erhvervslivet uden at kunne smalltalke. Det mener i hvert fald Anders Kronborg, tidligere administrerende direktør i TV 2 Danmark og nuværende finansdirektør (CFO) i den globale mediekoncern Metro International.

Tidligere i karrieren var han medlem af en netværksgruppe, men han dukkede aldrig op til møderne.

“Jeg kunne simpelthen ikke nå det. Men det var selvfølgelig et bevidst valg. Hvis jeg mente, at det betød noget, hvem jeg talte med og gjorde mere ud af at etablere og pleje mit netværk, ville jeg nok have prioriteret det højere,” siger han.

Anders Kronborg indrømmer gerne, at han ikke er god til at smalltalke. Han har heller aldrig forsøgt at forbedre sin evner ud i kunsten.

“Jeg har hverken talentet, evnen eller viljen til at tale med folk om ingenting.”

I følge Anders Kronborg er det heller ikke hans netværk, der har ført hans karriere fra ministersekretær i Finansministeriet over underdirektør i Danmarks Radio til administrerende direktør for Berlingske Tidende.

“Jeg tror stadig på, at retfærdigheden vil ske fyldest, og man får de job, man har kvalifikationerne til. Det kan selvfølgelig godt være, at man får lettere adgang til samtaler, hvis man har et netværk, men når det kommer til stykket, håber jeg, det handler om, hvad man har præsteret,” siger han.

Men privat er det noget helt andet. Til familiefesterne kan Anders Kronborg sagtens smalltalke.

“Der er situationen og formålet et helt andet, end når det foregår professionelt. Der er jeg nok bare mere til, at vi skal bruge tiden fornuftigt og komme i gang med vores arbejde,” forklarer Anders Kronborg.

Og netop i privatlivet er det noget helt andet at smalltalke, mener Birgitte Sally. Det er naturligvis de samme funktioner, der er i spil, men formålet er et andet, og det er væsentligt for samtalens udvikling.

“Når man er i et selskab, hvor man kender hinanden, er paraderne nede, og det er nemmere at komme i snak med folk, end når man er i forretningsmæssige sammenhænge, hvor man ikke kender hinanden så godt og måske forsøger at få noget ud af hinanden,” siger Birgitte Sally.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen