Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Slagteriboss vil gøre mandfolkevirksomhed feminin

Valeur
Overskrift
Jais Valeur ny CEO Danish Crown. Foto:
Billede
Overskrift
Jais Valeur tiltrådte i år som adm. dir. i slagteri­giganten Danish Crown. Han har en plan for, hvordan man får flere kvinder ind på de ledende stillinger. Foto: Morten Fauerby/Montgomery

»Slagterisektoren er fuld af rustfri stål, tunge løft og kontant tone,« konstaterer Danish Crowns nye topchef, Jais Valeur, som vil skabe en ny og anderledes arbejdskultur på det mandsdominerede slagteri – en mere feminin arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig i

På slagterikoncernen Danish Crown er det slut med teambuilding-dage med ekstremsport, stram lycra og (mandlige) ledertalenter, der løber solen sort – for machokulturen med ekstremsport skræmmer kvindelige ledertalenter væk.

»Jeg ved med sikkerhed, at mange kvinder slet ikke kan spejle sig i den kultur,« siger virksomhedens nye topchef, Jais Valeur.

Slagteridirektøren er i færd med at indføre en ny arbejdskultur, der skal tiltrække kvindelige talenter til mandfolkevirksomheden, hvor 82 pct. af de ansatte er mænd og 93 pct. af topledelsen ligeså

Billede

»Slagterisektoren er fuld af rustfrit stål, tunge løft, hårdt arbejde og kontant tone,« som Jais Valeur udtrykker det.

To eksperter advarede i går i Berlingske om, at den sarkastiske og konfrontatoriske ledelseskultur, der hersker i mange virksomheder, skræmmer kvindelige talenter fra at søge lederjob.

»Dansk ledelseskultur er temmelig rå og skaber ikke et miljø, hvor kvinder trives,« sagde karrierecoach Birgitte Baadegaard.

Skær ind til benet

Hun blev suppleret af MSc. Psych. Sabrina Spangsdorf, som netop har færdiggjort et prisbelønnet speciale på basis af svar fra over tusind kvinder:

»Kvinderne oplever et manglende match mellem deres egen identitet og toplederrollens identitet, som handler om maskuline værdier, mænd og grå habitter, og det holder kvinderne væk fra topposterne.«

IT Kvinder

Topchefen fra Danish Crown er langt hen ad vejen enig: »Hvis vi skærer helt ind til benet, så er der tre ting, vi kan gøre for at sikre flere kvinder i ledelse,« siger Danish Crowns topchef Jais Valeur (og afslører en portion jysk humor):

»En af dem handler om at ændre det maskuline miljø på den mandsdominerede virksomhed og skabe en ny arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig,« siger slagterichefen.

»Som international virksomhed med produktion i ti lande og salg i 136 er vi nødt til at have en ligelig fordeling af dygtige mænd og kvinder, der finder trends og udvikler produkter til den globale forbruger. Kvinder er ofte langt bedre til at planlægge og eksekvere end os mænd, der i lidt for høj grad tror, at vi er gaven til paven,« siger han.

Kvinder på toppen

Slagteridirektøren vil gøre op med det traditionelle billede af erhvervsledere og eksemplificerer sin pointe med en række af de seneste personportrætter af mandlige topledere, som han har læst i Berlingske for nylig:

»Hvor mange af dem handlede om, at hovedpersonen ud over en travl lederkarriere også lige har gennemført en halv- eller en helmaraton eller en ironman eller en anden ekstremsport med macho-faktor?« spørger han og giver selv svaret:

»Rigtig mange! Det bliver en del af mange virksomheders kultur, at det skal man være med på. Så det sniger sig ind – også når der er teambuildingdag eller strategiseminar. Men jeg ved med sikkerhed, at rigtig mange kvinder slet ikke kan spejle sig i den der ekstrem­sportskultur. Det er med til, at ellers gode ledertalenter falder fra, fordi de har andre prioriteter end at bruge al vågen tid uden for kontoret til at iføre sig stram lycra og løbe solen sort.«

Jais Valeur opfordrer til at tænke bredere, når det drejer sig om de signaler, man sender via virksomhedens firma- og ledelseskultur: »Jeg har såmænd hyret en yogalærer til lederudviklingsforløb i stedet for en personlig hardcoretræner. Tro mig, det virker godt!« afslører han.

Folkemødet2016

Rollemodeller

En ny arbejdskultur på Danish Crown er imidlertid blot en af Jais Valeurs tre strategier til at lokke flere kvindelige talenter til slagteriet. Nummer to handler om rollemodeller:

»Vi spejler os alle sammen i de nære forbilleder, vi kan se på arbejdspladsen. Virksomheder, der ønsker at skubbe flere kvinder frem i ledelse, skal derfor også hele tiden huske at fremhæve gode eksempler på succesfulde rollemodeller – og rollemodellerne skal helst ikke være kvinder, der ligner mænd. Altså, sådan nogle supertyper, der kan løbe fra de mandlige kolleger i en halvmaraton, eller som praler af, hvor lidt barsel, de tog,« siger han.

»Det er ikke den slags rollemodeller, jeg taler om. Vi skal italesætte, at man godt han have et sammenhængende liv, hvor der er plads til både karriere, familie og et aktivt fritidsliv,« siger Jais Valeur.

Sidste punkt i hans trepunktstrategi handle rom at indføre en simpel regel: Hver gang man skal besætte en stilling over et vist niveau, så skal der være mindst én kvinde blandt de sidste tre kandidater, man zoomer ind på.

»Naturligvis vælger man altid den bedste kandidat uden skelen til køn. Men ved at lave en en-ud-af-tre regel, der aldrig kan fraviges, tvinger man ansættende chef og HR-systemet til at sikre, at der allerede i rekrutteringen til den ledige stilling bliver tænkt diversitet,« slutter Jais Valeur.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen