Berlingske Business

Skideballer hører ikke hjemme på intranettet

Digital world. Problems with computer

En kollektiv skideballe på intranettet skaber flere problemer, end den løser.

Kan en direktør tillade sig at levere en kollektiv skideballe til alle medarbejdere på virksomhedens personaleintra? Og hvis ikke, hvem har så ansvaret for, at det stoppes?

I sidste uges ledelsesdilemma stod regnskabschefen i en virksomhed med 88 ansatte i en klemme: Direktøren har talt med store bogstaver på intranettet,fordi han mener, at medarbejderne sløser med arbejdstiden. Hvis ikke medarbejderne strammer op, vil det få konsekvenser, skriver direktøren. Regnskabschefen kan se, at skideballen skaber vrede og frustration blandt de ansatte.

Se sidste uges dilemma her

Den slags kommunikation skal stoppes med det samme, fastslår ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt fra Lederne:

- Det kan godt være, at direktøren har ret. Men hvis der for lidt at lave, er det direktørens ansvar at tilpasse organisationen til opgaveniveauet. Han må selv handle i stedet for at skyde på medarbejderne.

Stressed businesswoman covering her ears with hands

Michael Uhrenholt forklarer, at direktøren med sin adfærd ikke løser problemer - tværtimod er han godt i gang med at skabe et problem, der kan blive langt værre end den adfærd, som direktøren i første omgang gik i rette med.

- Med skideballen udviser direktøren mangel på respekt og mistillid til sine medarbejdere. Og når der oven i købet ligger en slet skjult trussel i budskabet, har man ingredienserne til en ordentlig omgang panik i organisationen, siger Michael Uhrenholt.

Young businessman in car

Medarbejderne kan komme til at opleve en “falsk urgency”, hvor de begynder at foretage sig irrationelle handlinger for at bevise, at de har travlt og gør deres arbejde godt. Men panik medfører ikke kvalitet i arbejdet. Tværtimod fører det til sjuskefejl, forhastede beslutninger og dårlig stemning.

- Derfor skal regnskabschefen i dilemmaet forklare sin direktør, hvad fremgangsmåden betyder. Som en del af ledelsen har han pligt til at tage ansvaret på sig, siger Michael Uhrenholt, der dermed peger på løsning nummer et.

Når skaden nu er sket, mener ledelsesrådgiveren, at det bedste for organisationen vil være, hvis direktøren kan overtales til at lægge hovedet på skafottet og sige ligeud til sine ansatte, at det var en forkert måde at reagere på.

Asian female manager addressing workers in open plan office

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen