Berlingske Business
15:03Carlsberg stopper sponsorat af det engelske landshold

Skal vi bruge tests?

Kære Virksomhedsråd



Vi er et reklamebureau med ca. 20 medarbejdere. Vi har ikke været helt heldige med vores

forsøg på at finde nye medarbejdere, og vi har bl.a. diskuteret om psykologiske tests kunne hjælpe os, eller om

det måske vil skræmme nogle ansøgere væk. Hvad er jeres råd?







Med venlig hilsen,



V.S.,

Hovedstadsområdet











Kære V.S.,



Rekruttering og ansættelse er vigtige aktiviteter, specielt i

den lille virksomhed. Og man har sjældent HR-kompetence internt til at hjælpe.



1. Sørg for at I er helt klar

over hvilke kompetencer I ønsker at tilføje til virksomheden. Både de faglige og de mere "bløde"

kompetencer. Brug nogen tid på at udarbejde disse krav til nye medarbejdere.



2. Rekrutteringen, som består af alle

de ting I kan gøre for at "indfange" kandidater, kan godt gøres på andre måder end via annoncer

(elektroniske eller papir). Sørg for, at uopfordrede ansøgninger bliver registreret, så man kan vende tilbage

til disse kandidater, som uden omkostninger for jer allerede har vist interesse.



Prøv at tilknytte studerende, som senere

evt. kan ansættes, hvis de viser sig at passe ind i firmaet.



Ansæt midlertidigt tilknyttede, enten vikarer eller

freelance''ere, til konkrete projekter. Disse kan ofte være interesserede i en fast tilknytning senere. Det giver mulighed for

at vurdere personerne på jobbet.



Endelig opfordr nuværende kolleger til at anbefale firmaet til bekendte. Man anbefaler

som regel kun nogen, som man kan stå inde for.



3. Ved selve udvælgelsen bør I som det basale gennemføre

en samtale. Hvad med at lade nogle af de fremtidige kolleger tale med ansøgerne, uden at chefer er til stede? De, der slipper

igennem dette nåleøje, får da en samtale med chefen.



Vær velforberedt til samtalen, og vær målrettet

i forhold til de kompetencer, som I har brug for.







Om man skal anvende psykologiske tests? Kun hvis det er nødvendigt,

og det er det som regel kun, hvis du har flere gode kandidater, eller hvis du har nogle usikkerheder omkring en ellers stærk

kandidat. Tests benyttes alt for meget, og bør begrænses til de helt få i feltet. De bør administreres af

certificerede firmaer/konsulenter, som er villige til at investere tid til at kende jeres virksomhed. Men det kan være ganske

kostbart på et lille budget.



På den anden side skal I ikke være bange for, at det skræmmer. Når

det gennemføres af et professionelt firma, kan det oven i købet være en positiv oplevelse for kandidaten, selv

om man ikke får jobbet. Det gode firma giver kandidaten en fyldig tilbagemelding.







Endelig kan du også vælge

at tage referencer, d.v.s. samtaler med en eller flere personer, som kender kandidaten. Men pas på her -ikke alle ønsker

at være helt ærlige i deres kommentarer. Og tag kun referencer, hvis kandidaten har givet tilladelse.







Husk

- du må aldrig ansætte den bedste af en dårlig gruppe ansøgere. Så hellere vente, til du har fundet

den, der kan leve op til jeres forventninger.







God jagt



Claus Hellmann

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen