Berlingske Business

Skal konkurrenter arbejde i samme team?

sygehus
ARKIVFOTO. Foto:

Kan afdelingslederen forvente, at to potentielle konkurrenter kan finde ud af at samarbejde?

En afdelingsleder på regionens store sygehus har fået til opgave at sammensætte et team til en ny arbejdsopgave om patientsikkerhed. Emnet er højt prioriteret hos sygehusledelsen. Afdelingslederen har ikke selv den store erfaring med at lede teams, men hun har gjort sig nogle erfaringer, da hun selv var medarbejder og arbejdede i teams. Som hun ser det, findes der to succeskriterier: Samarbejdet skal fungere, og teamet skal levere resultater.

Til den konkrete opgave har afdelingslederen blandt andet kig på to medarbejdere, der fagligt er meget stærke og nærmest selvskrevne i forhold til emnet. Begge er ambitiøse typer, der gerne sætter retningen – og begge er i besiddelse af temperament og konkurrencementalitet. Afdelingslederen frygter, at de to i samme team er lig med konflikter, da de sandsynligvis vil opfatte hinanden som konkurrenter.

Hun overvejer en alternativ løsning, hvor teamet er sammensat ud fra hvilke medarbejdere, der socialt komplimenterer hinanden. Men hun er i tvivl om, hvad hun skal vægte højest i teamsammensætningen. Det gode samarbejde eller de resultater, der giver point hos sygehusledelsen?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen