Berlingske Business

Skal en leder blande sig i medarbejderens sorte arbejde?

vvv

Hvad ville du gøre som leder, hvis du tilfældigvis opdager, at en af dine medarbejdere udfører sort arbejde? Deltag i Ugens dilemma.

Louise, der er afdelingsansvarlig i en mindre grafisk virksomhed, overhører tilfældigt en privat samtale i kaffekøkkenet mellem to af sine medarbejdere.

Den ene medarbejder fortæller lystigt om, hvordan han har fundet en fed fidus til at tjene lidt ekstra ved siden af normallønnen. Han lægger på ingen måde skjul på, at han udfører sort arbejde i form af grafiske opgaver til billige penge og opfordrer kollegaen til at gøre det samme.

Louise finder det meget umoralsk, at hendes medarbejder for det første udfører sort arbejde, og for det andet fortæller stolt om det til sine kollegaer. Dette er noget, hun personligt tager stor afstand fra. Også er der er jo også lige det ved det, at han potentielt set kan stjæle kunder fra virksomheden.

Men det er en privat samtale, hun har overført. Så selvom hun er meget forarget over medarbejderens umoralske sidegesjæft, vælger hun, at det ikke er hendes bord og går videre ind på sit kontor. Hun er jo i øvrigt ikke ansat til at påpege den slags ulovligheder overfor sine medarbejdere… Eller er hun?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen