Berlingske Business

Skal en leder altid sige ja til at være reference?

Til BT
ARKIVFOTO. Foto:

Ville du som leder være reference for nogen, du egentlig ikke kan stå inde for at anbefale til et job? Deltag i Ugens Dilemma.

Marie er vicedirektør i en større organisation, hvor hun har personaleansvar for omkring 30 medarbejdere. Marie befinder sig godt i lederrollen, og hun sætter stor pris på den del af sit arbejde, der har med udvikling af medarbejdere at gøre.

Men naturligvis har der gennem årene været ansættelser, som har været mindre vellykkede. Nu har Marie fået en mail fra en af sine tidligere medarbejdere, Kim, der spørger Marie, om han må benytte hende som reference i sin jobsøgning. Det vil der normalt ikke være noget problem i, men med Kim er sagen en lidt anden.

Marie synes ikke, hun kan forsvare at anbefale Kim til en potentiel ny arbejdsgiver. Kim havde svært ved at opfylde målene i sin jobbeskrivelse, og Marie tænker tilbage på ham som umotiveret og svær at få til at performe. Hun kan godt finde nogle positive ting at sige om ham, men hendes overordnede indtryk er, at Kim er en medarbejder, hun ikke kan stå inde for at anbefale.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen