Berlingske Business

Skal det absolut være kedeligt at være chef?

18BUSopinion-ledelse-113051.jpg
Det er tabu at tale om, at man keder sig på arbejdet, men rutinens kedsomhed kan ramme alle – også ledere. Foto: Iris

Det er tabu, men »boreout« kan ramme selv de bedste ledere. Kuren er selv at beholde udvalgte udviklingsopgaver.

Intelligente mennesker keder sig aldrig!«

Børnelærdommen sidder fast, og når kedsomheden rammer, gør vi alt for at komme den til livs. At kede sig er absolut ikke begrænset til fritiden: Det kan være forfærdeligt kedeligt at gå på arbejde! Sådan helt paralyserende, hvor man stirrer apatisk ind i computeren, kun afbrudt af lidt surfen på de sædvanlige tre nyhedssites.

Der er ingen prestige i at kede sig – og man deler ikke følelsen med kollegaerne, for det er et tabu af de helt store at kede sig, mens man får penge for det. I vores bevidsthed handler arbejde om at være nyttig og effektiv.

I bogen »Diagnose Boreout« fra 2008 anslog Philippe Rothlin og Peter Werder, at op mod 15 procent af medarbejdere, primært kontoransatte, lider af syndromet »boreout«, hvor arbejdet er så gennemført kedeligt, at al mening er borte.

Sara Riis

Studiet fokuserede på ansatte, men hvad med cheferne? Betyder det, at direktøren aldrig keder sig? Nej, min vurdering er, at »boreout« også rammer chefgangen. Ledelse handler for en stor dels vedkommende om drift og rutiner: Ledelsesmødet ligger fast hver mandag, og i firmaets årshjul - som du selv har udarbejdet - kan du se, hvornår der er MUS-sæson, strategiseminar og budgetmøder. Spændende det første par år, men lige så stille kommer kedsomheden snigende, og det kan være svært ikke at gabe, når du for tredje år i træk har MUS med Svend og skal vende hans udviklingsplan frem til 2019, hvor han går på pension.

Selv de bedste ledere bliver ramt af kedsomhed. De ved, at ledelse handler om at gøre medarbejderne i stand til selv at træffe beslutningerne og er fantastiske til at uddelegere de spændende arbejdsopgaver. De skaber den rette empowerment-kultur, men der bliver også lidt længere imellem, at nogen banker på døren for at få hjælp. Snart sidder de alene på hjørnekontoret med en kalender halvfuld af rutiner plus et par problemsager, der altid ender på chefens bord, og som sjældent skaber arbejdsglæde. Det er helt galt, for i bund og grund er de bedst som udviklings- og projektkapaciteter, men har i uddelegeringens hellige navn afmonteret deres egne styrker og gjort sig selv til driftspersoner.

10BUS725710786-115121.jpg

Når kedsomheden rammer, starter tankerne: »Måske er jeg en dårlig leder, måske er jeg udbrændt, måske burde jeg søge et nyt job?« De frustrerede tanker kører rundt, og ofte bliver konsekvensen en bølge af nye udviklingsprojekter, som lederen involverer hele organisationen i – de medarbejdere, som i forvejen har ansvaret for alle andre projekter, og som skriger efter tid til at løse dem først.

Hvad du og din organisation først og fremmest har brug for, er at du løser din egen kedsomhed ved at definere dine egne udviklingsprojekter. Du skal presse dig selv til at udvælge to-tre projekter eller kunder, som du selv har ansvaret for at udvikle eller holde kommunikationen med. Du skal fylde din egen honningkrukke, så du får den næring og det mentale overskud, som gør dig i stand til med fuld energi også at håndtere den lange driftsportefølje, som er en uundgåelig del af lederjobbet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen