Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Skader branchen

Produkterne gør overfladen ren, men der er ikke tale om en dybderens, der forbedrer indeklimaet, som de ellers hævder.

Tæpper kan nemlig kun dybderenses, hvis rensevæsken minimum er 65 grader.



Jeg mener, at dette er bondefangeri og

falsk markedsføring. Hvad gør vi ved det, for de ødelægger en hel branche for os seriøse tæpperensere

ved at levere et resultat, som kunden tror er det bedste, men som de finder ud at kun var penge ud af vinduet? (H.S. Tencel)











Kære

H.S.

Jeg forstår dit spørgsmål således, at du ønsker at vide, hvad du kan gøre for at få

en "useriøs" konkurrent på markedet til at ophøre med at reklamere med usande påstande, da det

skader hele branchen.



Ifølge Markedsføringslovens 1 må man ikke som virksomhed foretage handlinger, der

strider mod "god markedsføringsskik".



Begrebet "god markedsføringsskik" er ganske bredt, men

omfatter eksempelvis useriøs, usand markedsføring.



Hvis konkurrenten forsøger at sælge produktet

ud fra nogle egenskaber, det ikke besidder, vil kunden opleve, at produktet lider af en mangel.



Kunderne vil derfor have mulighed

for ud fra Købelovens regler eksempelvis at få et nedslag i prisen, hvis produktet ikke lever op til de kriterier, det

er solgt ud fra.



Hvis produktet ikke er i overensstemmelse med aftalen, hvilket vil være tilfældet, hvis det ikke

har de egenskaber som lovet ved markedsføringen, kan køberen hæve købet og kræve pengene tilbage,

hvis han har betalt.



Køberne er derfor beskyttet mod det "bondefangeri", du omtaler.



Da du mener konkurrenten

overtræder reglerne om god markedsføringsskik er dine reaktionsmuligheder at klage over konkurrenten til en eventuel brancheforening

på området eller til Forbrugerombudsmanden.



Det sidste kræver dog, at du er helt sikker på, at konkurrentens oplysninger

er usande, og at det er af så alvorlig en karakter, at det vil være nødvendigt at forbyde konkurrenten at reklamere

på den pågældende måde.



Advokat Peter Herskind

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen