Berlingske Business

Skabe kompetence

Vi har haft problemer med vores hovedprodukt, og er derfor ved at udvikle et nyt. Det nye produkt vil kræve nye kompetencer,

som vores gamle medarbejdere ikke har i tilstrækkelig grad. Tiden er ikke med os, fordi vi skal bringe det nye produkt på

markedet hurtigt. Hvordan kan vi hurtigt skabe den nødvendige kompetence? (Spørgsmålet er forkortet).

Svar:

Kære

Lars P.



Vi har en tendens til, at når vi mangler kompetente medarbejdere, så tænker vi uddannelse. Men det

er ikke den bedste løsning i jeres situation, med mindre I har nogle få talenter, der kan optrænes til jeres nye

kompetenceniveau. De strategiske muligheder I har er:



1. I kan købe kompetencen ude i byen, hvor den måske findes

hos konkurrenter eller firmaer, der har brug for samme kompetence. Find frem til virksomheder, der besidder medarbejdere med den kompetence,

som I efterspørger, og tag kontakt med dem. Eller I kan kaste jer ud i en traditionel rekrutteringsrunde, for på denne

måde at indkredse talenterne.



2. I kan også låne jer til kompetencen, ved at betale for den hos et andet firma,

som derved bliver en slags underleverandør for jer. Det kan være konsulentfirmaer eller vikarbureauer. Til denne gruppe

hører også midlertidige medarbejdere, som er tilknyttes på kontrakt.



3. Når I har fundet personer med

kompetencen, så sørg for, at den ikke forsvinder. Sørg for at jeres arbejdsplads bliver attraktiv for medarbejderne

med nøglekompetencen, så de ikke pludseligt forsvinder. Bind dem til jer på en positiv måde.



4. Da I

står i et produktskift, må I desværre også se i øjnene, at nogle af de medarbejdere, som besidder kompetence

til jeres gamle produkt, ikke længere er så attraktive. Kan I ikke omskole eller omplacere dem, må I sige farvel

til dem. Skulle I have overført medarbejdere fra den gamle produktlinie, kan det også være at disse viser sig (selv

efter uddannelse) ikke at være dygtige nok, og for at opretholde det bedste kompetenceniveau, må I også sige farvel

til dem.



5. Naturligvis bør I også iværksætte uddannelsesprogrammer, hvor det kan hjælpe nuværende

medarbejdere til at tilegne sig kompetencen.







Mange hilsener



Claus Hellmann Hansen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen