Berlingske Business
09:41Britisk storbank sagsøgt for kobberfusk

Simuleringsspil kan gøre ledere klogere

Nu kan virksomhedsledere se, hvilke konsekvenser deres beslutninger har. Vel og mærke uden, at det er virkeligheden, der leges

med. Et nyt ledelses-simuleringsværktøj gør det muligt at skrue op af ned for forskellige parametre uden, at det

er den rigtige bundlinje, der rykkes ved.



AVT Institute of Executive Education har nu skaffet en realistisk afslutning på

den såkaldte mini-MBA CBA, Certificate in Business Administration. På kort tid og for billige penge kan erhvervsledere

tage en mini-MBA, som nu bliver krydret med værktøjet "Protean Strategist".



Spillet er avanceret og elektronisk

- og der fandtes indtil nu udelukkende manuelle simuleringsspil i Danmark.



Programdirektør Dan Høyer har store

forventinger til simuleringsøvelsen, der gennemføres af to meget anerkendte professorer, Dr. Paul Tiffany og Dr. Steven

Paeterson fra University of Callifornia, Berkeley - Hass Scholl of Business.



- Dels mener vi, at simuleringsspillet afslutter

selve CBA''en godt af, fordi øvelsen er så praktisk. Det er så tæt på virkeligheden som muligt. Deltagerne

skal ofte senere være administrerende direktører - og derfor skal de kunne overskue hele virksomheden og ikke f.eks kun

marketingdelen. Vi skal lære folk at tænke mere strategisk - og de skal kunne tænke både kort- og langsigtet,

pointerer Dan Høyer.

Direktører skal øve

Holdene deles op i grupper og bliver lukket inde på

et kursuscenter i tre dage, hvor de så skal starte hver deres børsnoterede virksomhed.



Der skal tænkes produktmiks,

strategier og marketingplaner. Der skal analyseres på virskomhedens unikke situation. Mulighederne skal identificeres.



Holdet

skal så også internt finde ud af, hvem der skal bestemme. For der er ikke hele tiden tid til demokratiske beslutninger.



Deltagerne

på kurset er under tidspres non-stop - og de tre dages arbejde i 12 timer svarer til fem år i virkeligheden.



- En

pilot skal lovmæssigt to gange om året igennem en simuleringsøvelse - og på samme måde vil vi også

i fremtiden se flere simuleringsøvelser i ledelsessammenhænge. For ledere vil kunne se, hvilke konsekvenser deres beslutninger

vil få - uden at det er virkeligheden, de leger med. Derfor vil flere og flere øve sig og køre deres vilde ideer

af, siger Dan Høyer og fortsætter i samme spor:



- Det kræver jo reelt ingen uddannelse at sætte sig

i cockpittet i virksomheden. Men ligesom en pilot skal lære at flyve, så burde administrerende direktører også

øve sig. I dag bliver der truffet mange ukløgtige beslutninger på grund af manglende rutine.











Hamrende

sjovt

Fordi verden bliver mere og mere kompleks vil fremtidens ledere bruge simuleringsspil til at øve sig løbende i

et simuleringsmiljø for at kunne træffe de rigtige beslutninger.



I "Protean Strategist" skal deltagerne

også løbende måle deres performance løbende. Deltagerne får hele tiden store markedsrapporter. Og

så skal de finde ud, hvad de vil måles på og hvilke data, der kan bruges til noget.



- Normalt er det hamrende

sjovt for deltagerne. Og den gruppe der har den største værdi på Børsen, når spillet slutter, har

vundet. Det er en sjov konkurrence på et spil, der faktisk er helt nede på jorden, fastslår Dan Høyer.











Prøve

sindsyge ting

Direktør i den danske afdeling af den svenske koncern IAR System A/S, Michael Nørup, der går på

CBA-uddannelsen har tidligere prøvet et simuleringsspil. Derfor har han store forventinger til spillet.



- Jeg håber,

at det er uhyre realistisk. At det giver en farverig indgang til, hvordan forskellige parametre kan ændre hele virksomhedens

fremtid. Det bliver spændende, lærerigt og skægt, siger Michael Nørup, der er sikker på, at simuleringsspil

vil blive brugt mere og mere til at afprøve nye strategier og nye produkter. Og vil derfor også blive mere og mere accepteret

som et reelt beslutningsgrundlag.



Også chefkonsulent Thomas Cordth fra Netcompany ser frem til at prøve "Protean

Strategist".



- Det er en god afslutning på et kompakt uddannelsesforløb. Her kan vi prøve de ting af,

vi har lært. Få nogle gode diskussioner - og helt risikofrit prøve nogle sindsyge ting af, siger han.



Thomas

Cordth har også prøvet et simuleringsspil for ti år siden, mens han studerede. Derfor mener han, at det bliver

sjovt at prøve igen, hvor han har flere erfaringer.



- Vi skal helt sikkert lære, at når den enkelte afdeling

tager en beslutning, så får det konsekvenser på tværs i hele virksomheden.



- Derfor vil det i fremtiden

mest blive brugt af topledelserne, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen