Berlingske Business

Simon er medicinalbranchens befalingsmand

12BUSSimon-Orry.jpg
Simon Orry har været udsendt i krig, er uddannet kaptajn fra hæren, og er nu er teamleder hos Novo Nordisk I Bagsværd. Foto: Nicolai Linares

Danske officerer søger i stor stil mod det private erhvervsliv. Simon Orry er en af dem, der har gjort det med succes.

Der er langt fra Afghanistans varme sand til de kliniske produktionshaller i Bagsværd. Men det er den vej, Simon Orry er gået. Fra at lede 120 soldater til at lede 20 ufaglærte, og han er god til det.

»Det kan godt være, der er en maskine, som går i stykker, og det kan være træls for nogen, men jeg har prøvet nogle situationer, hvor det var liv eller død, så der skal lidt mere til at få min puls op,« siger Simon Orry.

Simon er 34 år og teamleder på Novo Nordisk i Bagsværd. Han er hverken videnskabsmand eller akademiker. Han er soldat og officer. Den kombination er guld værd for Novo Nordisk, når det kommer til at finde de bedste ledere i en af Danmarks mest professionelle og indtjenende virksomheder.

Forsvaret

Officersuddannelser i det danske forsvar lærer ikke bare unge mennesker at blive gode til at føre krig. Det uddanner dem ifølge psykologer og rekrutteringsfolk til at tænke klart i pressede situationer, vise omsorg for medarbejdere og sørge for, at der kommer gode resultater ud af en situation, uanset hvad der skulle opstå undervejs. Og Simon Orry er kun én af mange danske officerer, der med succes har taget turen fra kompagni til kontorstol.

»Hos Novo bliver du ikke sprængt i luften«

Han er uddannet kaptajn og har været udsendt til både Kosovo og Afghanistan, hvor han havde ansvar for flere mennesker. Til gengæld var vilkårene betydeligt mere usikre, og det har været en af de primære grunde til, at den grønne uniform er lagt på hylden.

»Jeg har mindre ansvar i dag end i Forsvaret, men jeg får mere i løn. I Forsvaret risikerer du at blive forflyttet til en anden kaserne eller at blive udsendt til krig. I Novo Nordisk risikerer jeg ikke at blive sprængt i luften,« siger Simon Orry.

Novo Nordisk går ikke bevidst efter tidligere officerer, men de har haft succes med dem, der er blevet ansat. Rune Funder Hansen, som er afdelingsleder i Novo Nordisk, fortæller, at det har været en gevinst for virksomheden at ansætte tidligere officerer.

leder

Ifølge ham har officererne gode menneskelige evner, samtidig med at de er utroligt målbevidste ledere.

Rune Funder Hansen påpeger også, at de tidligere soldater har mulighed for at stige i graderne hos Novo, og det tiltaler mange af de officersuddannede.

Op i geledderne

Simon Orry er ambitiøs, og han er overbevist om, at han skal højere op i virksomheden på et tidspunkt. Han vil gerne stige i de civile geledder og have ledere under sig, som han havde i Forsvaret. Simon er ikke i tvivl om, hvor den selvsikkerhed kommer fra.

»Jeg har været leder, siden jeg var 21 år, og min selvsikkerhed kommer fra det ansvar, jeg er blevet pålagt. Hver succes bygger dig op, og hvert nederlag piller dig ned. Jeg er nok bare heldig, at jeg har oplevet flest succeser,« siger Simon Orry.

22BUSLars-Liebst.jpg

Han fremhæver specielt sine udsendelser til det krigsramte Afghanistan som definerende oplevelser, der har formet ham som leder.

»Der var missioner, hvor jeg måske har været ansvarlig for 50 mænd og kvinder. Vi har ligget et sted midt ude i ingenting og skulle løse opgaver, der kunne få mindre rare konsekvenser. De oplevelser har gjort mig til den leder, jeg er i dag.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen