Berlingske Business

Sid aldrig på hænderne

csr

Har du nået det, du ville? Så er det måske på tide at komme videre.

I stedet for at ærgre sig over at have mistet indflydelse, kan CSR-manageren Lars fra sidste uges dilemma vælge at se situationen fra en anden vinkel: Han er nået i mål med sine ambitioner og skal nu finde nye udfordringer.

I dilemmaet, der har ligget til afstemning på business.dk, mærker CSR-manageren at indflydelsen siver. Efter nogle år, hvor han har bygget en Corporate Social Responsibility-afdeling op og siddet med ved bordet, når direktion og bestyrelse har truffet beslutninger og lagt strategier, er der nu langt mellem invitationerne, og interessen for det sociale ansvar overskygges nu af opmærksomhed på salg, marketing og økonomi.

- Lederen i dilemmaet skal gøre noget, før han og hans afdeling bliver til et besparelsesprojekt i forsikringsselskabet. Han skal i gang med at gøre sig selv og sin indsats synlig. Både internt i selskabet, i sit netværk og på jobmarkedet, råder rådgivningschef hos Lederne, Niels Henriksen.

I stedet for at se tilbage med længsel på tiden, hvor hans indflydelse var størst, mener Niels Henriksen, at Lars skal se på, hvilke kompetencer, han kan bringe i spil:

- Der er ingen tvivl om, at Lars har haft succes med at bygge op og få indflydelse. Nu skal han enten bruge sine kræfter på, hvordan han kan få spørgsmål om ansvarlighed og bæredygtighed integreret i selskabets forretning – eller hvordan han kan bruge sine erfaringer til at komme videre.

Corporate Social Responsibility begrebet har nok mistet lidt af sin hype, siden begyndelsen af nullerne, men det betyder ikke, at virksomheder i dag fralægger sig socialt ansvar.

- Vi ser det nok mere integreret i forretningen nu, siger Niels Henriksen og henviser til et eksempel som Mærsk, der satser på bæredygtighed på en måde, der forbedrer forretningen ved at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning.

- Jeg ville råde Lars til at søge væk og bringe sine evner til at bygge et strategisk område op og få ting til at ske i spil i en ny virksomhed, siger Niels Henriksen, der dermed peger på løsning nr. tre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen