Berlingske Business

Selvstændige ser stort på prestige

Selvstaendig
Foto:

Ejerledere er stor set ligeglade med den prestige, det giver hos andre at tjene mange penge og være anerkendt som en dygtig virksomhedsleder.

Lysten til at lede andre får ejerlederne til at gå på arbejde.

Det, der driver dem, er deres egen personlige udvikling, lysten til skabe noget og lysten til at lede og organisere andre.

Det viser en forskningsbaseret undersøgelse, som bygger på interviews med 200 danske ejerledere.

Undersøgelsen er foretaget at direktør Jan Tanderup Petersen, New Way Consulting i forbindelse med afslutningen af et MBA-studie på Henley Busienss School i London.

Mange af ejerlederne har dog også dyrket sport på eliteplan, hvor det at vinde og gøre det bedre end andre også motivererer ejerlederne til at gå på arbejde.

Risiko for bagslag

Lysten til at lede og organisere kan dog også give bagslag, fordi den ofte hos ejerlederne ledsages at en manglende evne til at se, hvordan opgaver kan løses anderledes og bedre, end ejerlederen selv er i stand til at gøre det.

Ejerlederne er som mennesker og ledere mere resultatorienterede end andre. Samtidig er de tit karismatiske personer, der evner at engagere andre i arbejdet med at skabe en virksomhed.

Men de hader også opfølgning og snærende strukturer, hvorfor og de tit forfalder de til at ”gøre tingene selv”, fordi det er lettere for dem.

Risiko for stress

Men netop denne tendens går ud over deres personlige udvikling, konstaterer Jan Tanderup Petersen i sin afhandling.

- Mange ejerlederne har ikke lyst til at opbygge strukturer, der kan få virksomheden til at køre uden deres egen medvirken. I kombination med deres resultatfokus, som får dem til at arbejde konstant, kan resultatet blive stress og for lidt tid til venner og familie.

Samtidig er ejerlederne ofte alene, når de vanskelige beslutninger skal træffes.

30 pct. af de ejerledere, som har deltaget i undersøgelsen, føler sig alene om de store beslutninger – bl.a. fordi deres bestyrelser – i det omfang i de øvrigt har bestyrelser – giver dem for lidt eller for dårlig sparring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen