Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

Seks unge skal være topchef for en dag

Billede
Fire grupper arbejdede intenst på at løse dagens business case hos Odgers Berndtson. Forrest til højre Nina Kirkvaag. Foto: Claus Bech

Seks unge fra generation Y - også kaldet MeWe-generationen - får i det nye år mulighed for at følge en topchef en dag. Undervejs har de stort set været igennem den samme proces som en topchef er, når han lander et nyt job.

Atmosfæren var koncentreret og intens blandt den lille udsøgte skare af kandidatstuderende fra landets universiteter, der i den forgangne uge var til semifinale hos headhunterfirmaet Odgers Berndtson i Amaliegade, København, hvor de deltog i konkurrencen om at gøre sig attraktive til en post som føl hos en topchef for en dag i 2017.

Dagens eksamensopgave var udarbejdet af Boston Consulting Group, hvor de unge skulle komme med deres bud på, hvordan et nødlidende hotel, der går ganske elendigt, får flere gæster og kommer til at tjene flere penge. Undervejs afbrudt af mødet med den fiktive hoteldirektør alias en af Boston Consultings ansatte. 23-årige ingeniørstuderende Nina Kirkvaag med speciale i matematisk modellering på Danmarks Tekniske Universitet og 22-årige Thomas Saabye, der er i gang med cand.oecon.-studiet i Aarhus, var to af dagens særligt udvalgte. Begge drømmer om at få stort ansvar. Begge ved allerede, hvad de skal i gang med, når bøgerne og studierne er færdige.

Begge var opslugte af dagens udfordring. »Spændende,« var deres umiddelbare reaktion på opgaven.

For de to og den udsøgte lille skare af medstuderende, som de konkurrerede med i semi­finalen, var det kulminationen på en proces, der begyndte i september, hvor de havde sendt deres ansøgning til headhunterfirmaet i Amaliegade med deres CV, karakterer og tre små 1.000-ord essays, hvor de skrev om mod, ledelse og hvad de er stolte af.

KS

Små 40 ansøgninger modtog Odgers Berndt­son, heraf ender seks af de studerende med at følge en CEO en dag. De seks topchefer, som de studerende kan komme til at følge, er: Microsofts Marianne Dahl Steensen, Chr. Hansens Cees de Jong, TDCs Pernille Erenbjerg, Føtex’ Thor Jørgensen, DT Groups Søren P. Olesen og Morten Hesseldahl, der er direktør på Det Kongelige Teater.

Ifølge Rikke Stampe Skov, partner i Odgers Berndtson, er man gået ind i projektet, fordi man ønsker at sætte fokus på kampen om talenter, men ikke mindst bygge bro mellem erhvervsliv og universiteter.

»Vi ser hos vores klienter, at det er flere og flere, der har svært ved at fastholde og tiltrække det talent, som de har brug for. Med det program, vi her har iværksat, får vi ikke alene talenterne i tale, men vi får også mulighed for at appellere til deres ambitioner. Samtidig får vi også indsigt i, hvad der driver talenterne. Netop de indsigter kan vi bruge i vores samarbejde med vores klienterne.«

Artiklen fortsætter under billedet
07BUSOdgers-Berndtson2-1145.jpg
Headhunterfirmaet Odgers Berndtson og konsulenthuset Boston Consulting er gået i samarbejde om at finde seks kandidatstuderende, der har ambitioner om at blive CEO. Hovedkræfterne bag udvælgelsen hos Odgers Berndtson har været partner Rikke Skov (tv.) og konsulent Line Henriksen (th.). Foto: Claus Bech

»Virksomhederne efterspørger i dag, når de søger en kandidat, andre end »the usual suspect«. De efterspørger diversitet i alle dimensioner,« siger hun.

»Vores undersøgelser viser, at trefjerde­dele af alle virksomheder har gang i store for­andrings­processer. Problemet er, at de ikke har de rette folk, der skal drive dem.«

Groft opridset er topchefen i dag uddannet på CBS, har arbejdet i et af de store konsulenthuse og – i den kuriøse ende – løbet i hvert fald en halvmaraton. For 30 år siden var arketypen på en topchef ingeniør, der havde taget en HD på handelshøjskolen.

Men i dag efterspørger eksempelvis Chr. Hansen også kandidater fra CBS i ansøger­feltet og ikke kun ingeniører. Og konsulenthusene efterspørger ikke kun kandidater fra CBS, fastslår hun.

Rikke Stampe forventer også, at generations­mødet mellem direktørgenerationen X og efter­krigstidens store årgange af babyboomers giver anledning til erfaringsopsamling, horisontudvidelse og inspiration i mødet mellem den unge studerende og den erfarne CEO, som også headhunterfirmaet kan sanke erfaringer af.

30BUSPix-L-gismose-butik-13.jpg

11 studerende deltog i semifinalen, men inden havde de været på besøg i headhunterens værksted, hvor de havde fået indsigt i, at når en toplederpost skal besættes, så begynder en systematisk proces, som skal sikre, at kandidatens personlighed matcher jobbet.

Personlighed og job i overensstemmelse

Og akkurat som en kandidat til en topchef­position kom de studerende igennem et forløb, hvor deres personlighedsprofil blev kortlagt, hvilket stort set svarer til, hvad en potentiel CEO-kandidat oplever, når Odgers Berndt­son sikrer sig, at kandidatens personlighed stemmer overens med jobbet.

Til denne disciplin bruger headhunter­firmaet en avanceret personlighedstest, som indeholder ikke færre end 600 spørgsmål. Undervejs er de studerende blevet interviewet af Odgers Berndtsons headhuntere.

For 22-årige Thomas Saabye var det ikke mindst »præmien«, der trak, da han skrev sin ansøgning. Han er allerede efter sommerens praktik­ophold hos Boston Consulting Group sikret sit første job, når han om halvandet år har sin kandidat­grad i hus.

Billede

»Det kunne være superspændende at komme ind og se, hvad der sker på direktions­gangen i en virksomhed. Og selv om en dag selvfølgelig kun er en lille bid, så håber jeg på, at der god mulighed for at få en idé om, hvilke beslutninger en CEO står med – både i forhold til, hvad jeg selv en dag kan at aspirere imod, men lige så meget for at give mig et indblik i hvordan jeg skal møde en direktør, når jeg begynder at arbejde som konsulent. Det kan give mig en idé om, hvilke bekymringer, tanker og problemstillinger en CEO står over for.«

23-årige norske Nina Kirkvaag rejste som 15-årig til Frankrig, hvor hun tog sin studenter­eksamen og siden begyndte at læse til ingeniør. Studierne har hun færdiggjort i Danmark, og forude venter et job som konsulent i konsulent­huset Qvartz. Virksomheden har hun valgt, fordi værdierne og den nordiske tilgang til virksomhedsdrift stemmer overens med hendes gemyt – eksempelvis det flade hierarki.

Hun kunne godt tænke sig en dag at blive CEO, så for hende er der indblik og erfarings­indsamling i, hvad der sker på toppen, og hvilke kvalifikationer man skal bestride for at blive topchef.

»Jeg har lyst til at finde ud af, hvad der driver en topchef. Hvad er motivationen? Hvilke spørgsmål tænker de over, inden de går i seng?«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen