Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Sej på den gode måde

Stine er Bossy. Det er helt klart et ry, som administrerende direktør i Tryg Forsikring Stine Bosse har i rygsækken.

Men faktisk er hun en fantastisk lytter og så kan hun træffe beslutninger. Både de gode og de dårlige.



Men

hun har også sine bløde sider. Hendes fortid som personaledirektør fornægter sig ikke.



- Jeg tager

medarbejdersiden meget højtideligt. Med passende mellemrum skal der lyttes til, hvad der fylder noget i deres hverdag. Derfor stiller

jeg også krav de cirka 300 mellemledere, der er i Tryg Forsikring, at de er bevidste om, hvad der kan forbedres, siger Stine

Bosse, der i sepember steg endnu et trin op af stigen i forsikringskoncernen, hvor hun gik fra at være viceadministrerende direktør

til administrerende direktør i Tryg Forsikring.



I Danmark har Tryg 2.300 medarbejdere, hvoraf 1.300 arbejder på hovedkontoret

i Ballerup og 1.000 på Service Centre landet over.

Flytter sten på vejen

Stine Bosse ved, at hun bliver opfattet

som en leder, der ved, hvad hun vil. Måske også en no nonsens-leder.



- Det er fint, at folk kommer hjem fra det store

udland med de vises sten med et eller andet langhåret noget. Men her er min indstilling: Hvad får vi så ud af det

her? Når jeg har lyttet til de langhårede teorier, så skal jeg vide, hvad det vil gøre for vores forretning,

siger hun.



Det med at lytte til medarbejderne er ikke bare en politisk korrekt floskel. Stine Bosse ser det som en nødvendighed

for at skabe resultater i forsikringskoncernen. Derfor formaliserer hun nu den teori ved at rejse rundt i hele landet for at lytte

til medarbejderne. Hun og koncernens andre direktører møder op med en åben blok for at høre, hvad de enkelte medarbejder

ser som problemer, udfordringer og positive tiltag.



- Vi kalder det at "flytte sten på vejen". Medarbejdernes

ønsker, ideer og behov bliver konkrete - og den viden kan vi i direktionen bruge til at prioritere. Medarbejderne giver deres

bud på i et 2-3 års perspektiv, hvilke større IT-opgaver vi skal kunne rumme og hvilke HR-udfordringer vi vil møde.

Vi kan på den måde få planlagt, hvordan vi kan udvikle lederne, siger Stine Bosse.



Det koster tid i kalenderen.

Men Tryg får på den måde et bredere og mere nuanceret beslutningsgrundlag.



Men der holdes også årlige

klimamålinger og der vil hvert år blive fulgt op på "flytte sten"-møderne.



Men fordi Stine

Bosse har en fortid som personaledirektør skal man ikke tage fejl af hendes forretningssans. Hun er nemlig meget stakeholder-orienteret.

Der skal vises et fornuftigt afkast.



- Det gør man bedst, når man arbejder bevidst med stakeholderne, som jo både

er medarbejderne, aktionærer og kunderne. Min opgave er, at vi skal have stor bevågenhed både på de store

og de små kunder, konstaterer Stine Bosse, der tror, at god ledelse er meget personligt. Selvfølgelig skal fagligheden

altid være på plads, så der kan vurderes, besluttes, informeres, vægtes forskelligt.



Men at sidde i stolen

som personaledirektør har været et godt uddannelsessted for Stine Bosse. Hun var fra start ærlig. Jeg vil ikke være

her mere end fem år, lød meldingen dengang. Og Tryg var smarte nok til at udfordre hende i koncernen - ellers var hun

nok fløjet videre.



- Jeg har altid været ambitiøs - og nu var jeg heldig, at der var nogen, der fik øje

på mig i direktionssammenhæng. Men det bedste fif jeg kan give andre er, at man skal koncentrere sig om det område

man er sat til. Jo højere man kommer op, bliver dansen om stolen selvfølgelig tydeligere. Men at passe sit nuværende

job bedst muligt, det er for mig bedre end at tale om karriereplaner. Måske bliver jeg én dag straffet for det, siger

Stine Bosse. Selvom om straffen foreløbig ikke er til at få øje på.

Ærligt varemærke

Som

leder for en stor organisation mener Stine Bosse, at det er vigtigt at være ærlig. Derfor har cheferne internt i Tryg

også fået sig nogle chok og ment, at Stine Bosse for tidligt har meldt nogle ting ud.



- De er bange for, at det skabe

uro og usikkerhed. Men jeg mener, at det er rimeligt, når direktionen snakker f.eks. struktur-ænringer decentralt, så

skal det ikke komme som en bombe for de medarbejdere, det vedrører. De skal derimod have indflydelse på processen, så

de kan indrette sig efter det, påpeger Stine Bosse, der mener, at det faktisk er at vise respekt for folk at være ærlig.

Også når det er ubehageligt.



- Jeg mener, at det er en investering at være ærlig. På den måde

ved de ansatte, at de kan regne med, hvad jeg siger. Altså også når det ikke er så positivt, konstaterer Stine

Bosse, der også blev upopulær, da hun meldte ud, at Tryg blev nødt til at forhøje præmierne for at

have råd til den kvalitet koncernen vil levere.



Stine Bosse forventer, at medarbejderne i Tryg Forsikring gør deres bedste.

Dem, der ikke lader sig begrænse af, hvad de kan. Dem, der bare vil. De skal tænke på virksomheden - og på

hvad de selv kan bidrage med. Og så skal de helst ville gøre en forskel.



- Vi holder heldigvis stadig 40- og 25

års jubilæer. Men der er da nogle yngre medarbejdere, der hele tiden vandrer videre til nye udviklingsmuligheder. Derfor

tænker vi meget på at kunne give dem det indenfor virksomhedens rammer. Men nu er de fleste også kommet ned på jorden

efter højkonjunkturen, hvor det hele gik tju-hej. Nu ved de unge, at det er vigtigt at investere i deres egen fremtid og i

hinandens arbejdsmiljø. Der er heldigvis ved at blive gjort op med den underlige mig-kultur, siger Stine Bosse.



Hun er

med i Det Nationale Netværk for ledere, hvor hun hele tiden bliver bekræftet i hendes tese. Godt lederskaber handler om

andet end gode resultater på bundlinjen. Hun søger meget inspiration internt i Tryg, men altså også i forskellige

netværk.



- Jeg sparrer bedst udenfor branchen. For der er grænser, hvad jeg vil dele med konkurrenterne. Men vi er

da helt sikkert som branchen ikke så indadvendte som vi har været, siger Stine Bosse, der kæmper for at balancere

mellem at fejre sejre og så fokusere på det, der ikke går så godt. For hun vil ikke have, at Tryg bliver for

selvgode. Der skal derfor fokuseres på de røde advarselslamper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen