Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sats på et godt andethold i talentudviklingen

413936641
Arkivfoto. Drop stereotyp talentudvikling og tænk bredere i grupper eller par, for det giver meget mere effekt, siger professor på Aalborg Universitet Lene Tanggaard. Foto:

Drop stereotyp talentudvikling og tænk bredere i grupper eller par, for det giver meget mere effekt, siger professor på Aalborg Universitet Lene Tanggaard, der også underviser i talent management i IDA.

Talentarbejde skal fortolkes mere dynamisk og åbnet end hidtil. Der skal tænkes mindre i potentiale og mere i udvikling af konkrete kompetencer gennem direkte sparring på kritiske og vitale opgaver, som talenterne sidder i spidsen for.

Opskriften kommer fra professor Lene Tanggaard fra Institut for Kommunikation på Aalborg, der underviser på IDAs kurser om talentmanagement. Hun vil gerne trække fokus væk fra stereotyp talentudvikling og tænke på talentudvikling i teams og miljøer.

»Når vi her på universitetet ansætter en Ph.d’er, bør vedkommende blive koblet op på en eller flere yngre forskere eller specialestuderende, hvor talentet ikke er opdaget endnu, i stedet for, at vi bare fokuserer på individet. På samme vis skal den nyansatte Ph.d’er også kobles op på mere erfarne forskere, så der tages ansvar hele vejen rundt. For får vi skabt talentteams og talentmiljøer, så giver det langt mere effekt. Man kan sige, at vi skal have et godt andethold for at have et godt førstehold,« siger Lene Tanggaard.

Det har også den fordel, at man selv kan forme og udvikle fx en nyuddannet til at blive til den perfekte medarbejder – for 100 procent-kandidaten findes ikke.

01BUSVestas-144502.jpg

De sultne skal stå klar

De sultne talenter skal stå klar til at overtage pladsen på førsteholdet, hvis der er nogen, der bliver lidt dovne på deres positioner der.

»Og så viser det sig, at det altid er godt for et talent at sidde lidt på bænken, fordi det måske giver tid og frihed til at udvikle noget nyt, imens den dygtige andetholdsspiller blomstrer op,« siger Lene Tanggaard, der mener, at der skal tænkes langt mindre i potentiale og mere i udvikling af konkrete kompetencer gennem direkte sparring på de opgaver, som talenterne arbejder med.

»Talenterne skal udfordres i deres konkrete praksis. Vi skal have et mere håndværksbaseret blik på talent ved at have afsæt i det konkrete arbejde. På den måde får vi måske som ledere og ansvarlige for talentudvikling også fat på de talenter, der ikke opfatter sig selv som talentfulde, dem der aldrig kunne finde på at udpege sig selv som et talent, men som viser sig som et gennem opgaveløsningen. Dem vi skal pege på,« siger Lene Tanggaard.

01BUSVestas-144502.jpg

Diversitet i talentarbejde taler til nørden

Med et mere konkret afsæt for udvikling af det enkelte talent, vil talentarbejdet i endnu højere grad end tidligere udvikle specialistkompetencer – og ikke bare ledelsestalent, som der ofte bliver fokuseret på – da fremtidens organisationer får brug for at dyrke diversiteten i talentarbejdet. Det betyder, at talentbegrebet bliver mere vidensbaseret og specialistorienteret.

»Det taler til nørden, specialisten, der holder af sit fag. Vi skal have specialisterne på banen, da det er det, vi skal leve af i fremtiden. Nogen der kan noget – og vil noget med den vilde forandringshastighed og øgede digitalisering, vi nu oplever i en globaliseret og disruptiv virkelighed,« siger Lene Tanggaard, og minder om, hvordan en app ændrede spillereglerne og førte til disruption i Danske Bank.

Billede

Talent udfolder sig i konkrete opgaver

Professoren tror ikke på, at man bare kan se et talent, når det er der. Hun mener udelukkende, at talentet ses, når opgaverne løses og resultaterne er lidt ud over det sædvanlige. Talent udfolder sig altid i den konkrete opgave.

»Hvis vi bare tror, at talent er noget vi ser, så reproducerer vi bare det, vi tror er talent. Alle talenter er ikke en veltrænet, toptunet mand på 35-40 år, der er midt i sin lederkarriere og ikke ser sig tilbage. Det er absolut ikke det eneste, vi kan klare os med,« siger Lene Tanggaard og slår fast, at man lidt frækt kan sige, at de typer nok skal klare sig og udnytte deres potentiale.

Det er derimod i de lysende talenter, det største talent kan hentes. I dag ser vi ofte talent management brugt som en fastholdelsespraksis. Ved at udpege medarbejdere til et talentprogram håber virksomheder, at medarbejderne føler sig forpligtet til at blive i virksomheden.

»Men det er ikke nødvendigvis talentudvikling,« påpeger Lene Tanggaard.

CBC Paneldebat

Udvikl på kanten af det folk magter

At udvikle talent, handler ifølge Lene Tanggaard om at udsætte medarbejdere for konkrete, kritiske og udfordrende opgaver, som får dem ud over kanten af det, de magter lige pt. Det sker bedst med vejledning af kolleger, der er mere kompetente. Udviklingsprogrammer skal knytte sig op på konkrete opgaver.

I DHI forpligter medarbejderne sig fx til at give deres viden videre og udvikle deres kolleger efter devisen om, at alle har noget at bidrage med.

Hun har for eksempel arbejdet med tekstilvirksomheden Kvadrat, hvor udviklingsdirektør Mads Nygaard bevidst arbejder med ikke at se stereotypt på talentudvikling. Har de en talentfuld 60-årig, så tager de den derfra.

»Ofte ser virksomheder ikke talenterne, fordi medarbejderne spiller den samme rolle hele arbejdslivet. Pludselig stikker talenter ud, når der skal arrangeres en revy eller et sportsarrangement, hvor virksomheden ser, at den konkrete medarbejder kan langt mere, end de troede. Her griber Kvadrat så talenterne,« forklarer Lene Tanggaard.

572805178

Udeluk ikke noget på forhånd

Dygtige organisationer kan gennem et systematiseret blik på læreprocesser og talentarbejde gøre kreativitet og innovation til hverdag. Og alt for mange virksomheder håndterer slet ikke udfordringerne med læring på et foranderligt arbejdsmarked i en global verden.

»Kreativitet og innovation kobler sig på diversitet – forskellige uddannelser, baggrunde, aldre, etnicitet – skaber potentiale til at se ting fra forskellige vinkler, og innovationskapaciteten er skabt. Er alle ens, så ser vi det samme, har samme smag – og har svært ved at forstå kunderne, fordi vi ikke kan se ud over vores egen næsetip,« siger Lene Tanggaard.

Den gængse opfattelse i Danmark er netop, at vi skal leve af innovation – og ledelse af innovation kræver psykologiske principper. Men i en disruptiv virkelighed, hvor tingene går hurtigere, end vi fatter, er et talent i dag det måske ikke i morgen. Traditionelle talentforståelser har været meget præstationsorienterede, hvor vi i fremtiden skal arbejde langt mere med potentiale forstået som agilitet, nysgerrighed og læringsparathed.

»Derfor det afgørende ikke at udelukke noget på forhånd. Det kan godt være, at et kvindeligt direktionsmedlem er godt – eller, at vi ikke alle skal være født i Herning for at være i den her virksomhed.«

Professor Lene Tanggaard mener, at det kan være farligt at blive udpeget som et talent, fordi det hele peger indad. Har man succes, skyldes det ens talent – mislykkes man, så har de andre ikke forstået ens potentiale. Udnævnte talenter kan tro, at det hele handler om dem selv. Derfor bør der ses på team, par og grupper i forhold til talent – og det skal kobles op på konkrete opgaver.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Tirsdag - Jeanette Fangel Løgstrup

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen