Berlingske Business
17:42

Samtaler på jobbet er ikke private

Man and woman sits at a desk with hands clasped. marital problem

Lederen har ret – og i visse tilfælde pligt – til at reagere på ting, hun hører medarbejdere tale om.

En privat samtale mellem kolleger er ikke så privat endda, når den finder sted over en kop kaffe på arbejdspladsen. I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, har chefen Louise tilfældigt overhørt to medarbejderes samtale i kaffekøkkenet i en mindre grafisk virksomhed.

Den ene medarbejder fortalte den anden, at han tjener penge på sort arbejde i sin fritid, og han opfordrede kollegaen til at gøre det samme. Louise er personligt stærk modstander af sort arbejde, og hun er samtidig bekymret over, at medarbejderen med sin sidegesjæft kan stjæle kunder fra virksomheden.

- Samtalen finder sted på arbejdspladsen, og Louise er derfor i sin gode ret til at reagere på det, hun har hørt. Ledere skal ikke føre kontrol med, hvad medarbejdere laver uden for arbejdstid, men hun har overhørt samtalen på arbejdspladsen i arbejdstiden, og den kan derfor ikke kaldes privat, siger advokat og teamchef for ansættelsesret hos Lederne, Malene Saaby.

vvv

Malene Saaby mener, at medarbejderen har skabt en uhensigtsmæssig og uholdbar situation ved at opfordre sin kollega til også at arbejde sort:

- Man skal ikke anspores til at begå ulovligheder, når man går på arbejde. Lederen har ansvaret for klimaet og miljøet i afdelingen, og hun skal forklare den pågældende medarbejder, at han skal stoppe med at anprise og opfordre til sort arbejde, siger Malene Saaby.

Én ting er, at sort arbejde er ulovligt. Noget helt andet er, at medarbejderen ved at udføre grafiske opgaver i sin fritid måske bedriver konkurrerende virksomhed:

- Konkurrerende virksomhed kan være bortvisningsgrund. Det er en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet. Louise kan ikke ud fra det, hun har hørt, afgøre omfanget af medarbejderens sorte opgaver. Men hun har pligt til at gøre sin medarbejder opmærksom på, at det er uacceptabelt at konkurrere med sin arbejdsgiver, siger Malene Saaby.

Boss and stressed co-workers

Malene Saaby ville i det konkrete tilfælde ikke umiddelbart skride til hverken angivelse til Skat eller bortvisning fra jobbet:

- Jeg ville meget tydeligt fortælle, at medarbejderen skal stoppe med at opfordre til sort arbejde og gøre opmærksom på, at det ikke er foreneligt med at være ansat at udføre opgaver for virksomhedens potentielle kunder. Alt efter sagens omfang og medarbejderens reaktion, kan en advarsel være på sin plads, siger Malene Saaby, der anbefaler løsning nummer et.

Businesspeople in conference room

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen