Berlingske Business

Sådan tager du springet fra mellemleder til topleder

590181638.jpg
For nogle måneder siden talte jeg med en mellemleder, som var temmelig frustreret. På den ene side savnede lederen, en kvinde i midten af 40erne, udfordringer i sit job i en mindre virksomhed.

For nogle måneder siden talte jeg med en mellemleder, som var temmelig frustreret. På den ene side savnede lederen, en kvinde i midten af 40erne, udfordringer i sit job i en mindre virksomhed.

På den anden side havde hun haft et par muligheder for at skifte til lignende job i andre virksomheder, men hver gang havde hun takket pænt nej, fordi hun inderst inde har ambitioner om at blive topleder. Endelig, og det var måske det, der frustrerede hende allermest, var hun grundlæggende nervøs for, om hun kunne få sit familieliv til at hænge sammen, hvis hun blev topleder enten i den nuværende eller i en anden virksomhed. Derfor gik hun rent karrieremæssigt som katten om den varme grød, alt imens arbejdsglæden var temmelig svær at grave frem.

Jeg rådede hende til at tage action og stikke en finger i jorden i forhold til aktuelle interne såvel som eksterne muligheder for at få mere ansvar via sit (i øvrigt rigtigt gode) netværk. Frustrationer, kedsomhed og manglende udfordringer er rigtig usundt både for lederen selv, for hendes kolleger og for virksomheden. Derfor er det vigtigt at handle, også selv om der oftest skal lægges en stor portion ben- og netværksarbejde, før en mellemledertitel er blevet udskiftet med toplederansvar.

Med mit kendskab til hende vil hun kunne blive en fremragende topleder, og jeg føler mig overbevist om, at hun – på linje med de fleste andre topledere af begge køn, som jeg kender – nok skal få den hjemlige kabale til at gå op. Hvor der er vilje, er der en vej, eventuelt med assistance og outsourcing af nogle af de hjemlige opgaver, det fremover kan blive svært at nå, hvis hendes karrieredrømme opfyldes.

357685589.jpg

På mange måder er hun tidstypisk – dels fordi hun har store ambitioner, men også fordi hun som kvinde tvivler på, at drømmen er realistisk. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne har hver fjerde leder en ambition om at blive topchef i deres nuværende eller en anden virksomhed, og det er jo særdeles positivt, at så mange er klar til at påtage sig et større ansvar. Men undersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, viser også, at mens 32 procent af de mandlige ledere ønsker at blive topchef, gælder det kun for 17 procent af kvinderne.

Jeg kan ikke påstå, at det overrasker mig. Det understreger nok engang, at vi har en stor udfordring med at tydeliggøre over for de mange kvindelige ledertalenter, at topledelse ikke er forbeholdt mænd.

Jeg tror, at en del af forklaringen skal findes i, at de kvindelige ledere har svært ved at identificere sig med det typiske billede af en topchef. Men det handler helt grundlæggende også stadig om, at unge kvinder mangler rollemodeller blandt toplederne, som de kan spejle sig i.

For nylig bragte Berlingske et interview med den britiske vice president hos Facebook, Nicola Mendelsohn. Her fortalte hun om et billede, hun havde taget på en mobilmesse i Barcelona og – naturligvis – postet på Facebook. Billedet viste den lange kø til toiletterne. Det særlige var, at det var mænd, der stod i kø – foran dametoilettet var der ingen kø. Billedet fik masser af likes fra kvinder, der godtede sig over, at det for en gangs skyld var mændenes lod at stå i toiletkø.

Men der var også et lag af alvor i billedet, som ifølge Nicola Mendelsohn afspejler en skæv kønsfordeling i tech-branchen, men også generelt op gennem hierarkierne i erhvervslivet.

»Der er et pipeline-problem, som går hele vejen tilbage til de tidligste skoleår. Og så handler det også om, at der mangler rollemodeller. Betydningen af rollemodeller er meget vigtig. I har haft en kvindelig statsminister, I har kvindelige politiske ledere, og I har kvindelige ledere i erhvervslivet. Det er vigtigt, så piger, der vokser op, kan se, at det er normalt, og at det er muligt at stræbe efter,« sagde Nicola Mendelsohn – og det har hun jo i dén grad ret i.

552777448.jpg

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen