Berlingske Business

Sådan siger du fra over for en stresset chef

Regeringen slår til mod stress og mobning - modelfoto
ARKIVFOTO. Foto:

Det er svært, men ikke umuligt, at blive en succes i sit job, når chefen er stresset.

Projektlederen Klaus fra sidste uges ledelsesdilemma er havnet på en arbejdsplads med seriøse stressudfordringer. Det betyder, at der ligger for mange opgaver på Klaus’ bord, og at hans liste over kunder er for lang. Da Klaus vil tale om arbejdspresset med sin chef, ender det med, at chefen i stedet for at hjælp overdrager ham sin egen største kunde.

Læs sidste uges dilemma her.

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Heidi Linderod, forklarer, at det er et typisk mønster på en stressramt arbejdsplads – problemerne smitter.

- Når først en eller flere kolleger er sygemeldte, og chefen har mistet overblikket, bliver det rigtig svært for den enkelte at passe på sig selv, siger Heidi Linderod.

Klaus i dilemmaet er oven i købet i den situation, at hans forsøg på at trække en grænse ender med flere opgaver og mere ansvar.

- Klaus må indse, at han ikke kan forvente hjælp fra sin chef. Derfor må Klaus tage et større ansvar for sin egen situation, end han i første omgang havde tænkt var muligt.

Office brainstorming

Det kan i praksis betyde, at han må forestille sig, hvordan han vil gribe sine arbejdsopgaver an, hvis chefen ikke var til stede, siger Heidi Linderod, der anbefaler

Klaus løsningsmulighed nummer to.

- Klaus kan for eksempel skabe sig et overblik over, hvor mange og hvilke kunder han kan få succes med. Resten skal han levere tilbage til sin chef med klar besked om, at han ikke kan tage ansvar for dem. Det kan betyde, at han må sige til sin chef, at han sender fremtidige aktiviteter på kunderne til chefen, indtil der er fundet en løsning på, hvem der overtager dem, siger Heidi Linderod.

Ledelsesrådgiveren kalder det en løsning, der kræver mod. Arbejdspladser med stressudfordringer er typisk præget af lappeløsninger og opgaver, der skubbes rundt. Derfor er det vigtigt for Klaus at sætte sine egne grænser for at forebygge stress:

- Han skal kommunikere, så det ikke er til at misforstå. Både om det, der ikke fungerer – men ikke mindst om, hvordan det kan komme til at fungere for ham, siger Heidi Linderod.

Businessman with valentine day presents

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen