Berlingske Business

Sådan får du humor på jobbet

Spil kort, rim eller fortæl ordsprog. Der skal ikke så meget til for at gøre det sjovere at gå på arbejde.

I Sydbank opdagede Karen-Marie Lillelund, forfatter til bogen »Humor på arbejdet«, hvor meget en legepause kan betyde for, at medarbejderne blivere gladere.

Bankens medarbejdere arbejdede i storrum, og det satte sine begrænsninger for, hvor lattermilde medarbejderne kunne være, hvis der var kunder i banken, der skulle skilles og var i gang med en vanskelig bodeling. For at komme ud med humoren havde medarbejderne en kantine, hvor bølgerne gik højt.

Blandt andet spillede de kort, der gjorde, at de kunne drille hinanden, hvis en tabte og skulle have revanche i næste spil.

Et andet tip kan være at skrue op for musikken. I et industrikøkken i Odense oplevede Karen-Marie Lillelund, at man godt kan grine i træsko, kittel og badehætte, når der er fem minutters gymnastik midt imellem røre- maskiner og uendelige mængder grøntsagssuppe. Gymnastikken var med til at bryde de ensformige bevægelser og giver godt humør.

Syng for Søren

Eller syng. Hos filmselskabet Zentropa har man sunget morgensang de seneste ti år, og DR og Gentofte Sygehus er hoppet med på vognen. En gang om ugen samles medarbejderne på sygehuset for at synge og snakke med hinanden. Samtidig er de blevet dygtige nok til at optræde for deres kollegaer.

Et andet tip til at få det sjovt på jobbet er at lege. Frederiksberg Hospital havde et rørpost-anlæg, som de brugte til at sende beskeder til hinanden internt. Lillelund opfordrede hospitalet til at putte en lille munter smølf med i røret, så kollegaen i den anden ende kunne få et godt grin.

- Det kunne der godt gå sport i, tilføjer hun.

På en anden arbejdsplads skrev man ordsprog i en bog. Rimene gav diskussioner til, hvorfor og hvor de var op- stået, og det gav medarbejderne et fællesskab.

Sexappeal

Da skattevæsenet skiftede navn til Skat blev der samtidig født en skattebasse, opdagede Karen-Marie Lillelund. Virksomheden havde pludselig fået sexappeal, og det blev udnyttet i en jobannonce, der lød som en kontaktannonce, hvor skat brugte ord om sig selv som begavet, smuk og fri af tidligere forhold og med et afklaret forhold til økonomisk kriminalitet.

Stilen fortsatte, da Skat skrev, at de søgte en (K)ærlig, udadvendt person med interesse for store tal. Jobannoncen betød, at flere ansøgere blev kreative.

Og totalentreprenørvirksomheden NCC holder intro-uger for de nye, hvor de spiller teater.

- Humor handler dybest set om at få en menneskelig relation mellem medarbejdere og ledere, forklarer Karen-Marie Lillelund og tilføjer, at netop derfor er grundlaget for humor, at kommunikationen er i orden.

En måde er at skrue op for venligheden - og dernæst sætte en leg i gang - uden konkurrence.

- For konkurrence er der nok af på jobbet i dag, tilføjer hun.

Test dig selv!

Har du humor? Test dig selv på Erhvervsbladet.dk, hvor du kan få afprøvet, om du er sjovere end din kollega – eller chef.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen