Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sådan bliver du dansk leder i topklasse

Leder
Foto:

Fem nye dogmer for ledelse skal skabe bedre ledere i Danmark. Det er afgørende for vores konkurrencekraft, lyder det fra erhvervslivet.

I det daglige ser du ikke behovet for at rose dine medarbejdere – »de ved jo godt, når det går godt«.

I det daglige prioriterer du højt at være til rådighed for medarbejderne.

Halvsur smiley til det første udsagn.

Glad smiley til det sidste.

Sådan lyder et af budskaberne i fem nye dogmer for god dansk ledelse. Det er DI Rådgiverne og Managementrådgiverne, der sammen med en bred vifte af topchefer fra både det offentlige og private har sat sig ned for at finde ud af, hvad der er god dansk ledelse.

Billede

Hovedformålet har været at udstikke nogle rammer for, hvad der er god dansk ledelse.

Derudover skal arbejdet med dogmerne gerne vise, at der reelt ikke er den store ­forskel på at drive ledelse i det private og i det offentlige.

»Verdensklasseledere er afgørende for, at både den offentlige og private sektor kan udvikle sig i den fart og med den innovationskraft, som er nødvendig for at sikre en effektiv offentlig sektor og et konkurrence­dygtigt erhvervsliv. Vi har brug for større erfaringsudveksling og videndeling på tværs af den offentlige og private sektor,« siger branchedirektør for DI Rådgiverne ­Henriette Søltoft.

Billede

»Dogmerne for dansk ledelse rummer en ambition om at få ledere til hyppigere at skifte mellem det offentlige og private ved at sætte spot på ligheder frem for forskelle ­mellem ledelse i det offentlige og private,« siger hun.

Inspiration fra filmene

De fem dogmer er som udgangspunkt lavet, så de er så enkle som muligt. Et af dem hedder »Vi forventer ordentlighed og bringer os selv i spil«. Et andet hedder »Vi delegerer og træffer transparente beslutninger«. Efter hvert punkt er beskrevet nogle konkrete situationer, hvor man henholdsvis gør det med besvær, hvor man gør det godt, og hvor man gør det fremragende.

Arbejdet med dogmerne har stået på et stykke tid, og betegnelsen dogmer er ikke tilfældig. Den er inspireret af dogmebrødrenes film som »Festen« og »Idioterne«, der fejrede stor succes i biografer for over 20 år siden.

»Vi er dybt inspireret af det, man har lavet med dogmeregler for film og nordisk mad. Det har været med til at differentiere, hvad der er dansk. Dogmer er princippet om, at man ved enkle regler kan finde en kerne og dyrke danske styrkepositioner,« lød det fra Henriette Søltoft, da hun første gang ­præsenterede ideen om dogmerne for ledelse i Berlingske Business.

Hund efter god ledelse

Arbejdsmiljøchef hos organisationen Lederne Lars Andersen mener, at initiativet med dogmerne er godt. Lederne har mange tusinde af lederne i dansk erhvervsliv som medlemmer.

»Min umiddelbare tanke er, at det er en god idé. Vi er en hund efter god ledelse, og det er et godt initiativ at finde ud af, hvad god ledelse er. Det er et værktøj i forhold til den enkelte leder. Hvordan er mine egne evner og kompetencer, og hvad skal jeg sætte fokus på i fremtiden? Det er nogle af de spørgsmål, man kan bruge dogmerne til,« siger Lars Andersen, der dog også har et enkelt forbehold.

Karriererådgiver

»Man skal være opmærksom på betegnelsen dogmer. Inden for filmområdet var ­dogmer helt faste regler og snævre bånd. Det skal man passe på, når det gælder ledelse. Hvis du kan dem, er du en god leder, men hvis du ikke kan dem, er du en dårlig leder. Den indgangsvinkel duer ikke, når man arbejder med ledelse,« siger Lars Andersen.

Han fremhæver, at ledelsesopgaven på nogle områder er meget forskellig afhængigt af, om man sidder som topchef eller som mellemleder.

»Hvis du sidder i et lederjob, er det én ting, hvad du selv indeholder. Men der er også noget, som hedder rammer for ledelse. Der er mange, som sidder i et job som leder, hvor de også har nogle ledere over sig. Det skal der også fokuseres på,« siger Lars Andersen fra Lederne.

Closeup of writing hands in a row

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen