Berlingske Business

Russisk milliardær leder efter liv i universet

05BUSJuri-Milner.jpg
Jurij Milner er opkaldt efter kosmonauten Jurij Gagarin, der var det første menneske i rummet. Det er en af årsagerne til, at han har forpligtet sig med 100 millioner dollar til topforskere, der leder efter tegn på liv ude i rummet. Foto: Niklas Hallen

Den russiske storinvestor Jurij Milner vil bruge 100 millioner dollar på at lede efter liv på andre planeter. Pengene har han fra fremsynede investeringer i netselskaber som Facebook og Twitter.

Jurij Milner ynder at sige, at han droppede en karriere som fysiker, fordi han ikke var klog nok. Som så mange andre drengebørn født i Sovjetunionen i 1961 er han ellers opkaldt efter Jurij Gagarin, kosmonauten der samme år blev det første menneske i rummet.

Og det forpligter jo. »Jeg bærer det navn og dermed en mission for at støtte videnskab,« udtalte han for nylig til bladet Time.

Anledningen var, at han har forpligtet sig med 100 millioner dollar til at støtte et tiårigt projekt, hvor topforskere med den nyeste teknologi vil lede efter tegn på liv ude i rummet. Blandt forskerne er Stephen Hawking og Frank Drake, og pengene skal købe adgang til verdens største teleskoper i USA og Australien samt den fornødne computerkraft til at fortolke de millioner af data, der indsamles.

På den led får Jurij Milner mulighed for at forene sit levebrød med interessen for videnskab. For som han siger: »Jeg har ingen andre hobbyer. Jeg samler ikke på noget, og jeg interesserer mig ikke for sport; ud over at gå i motionscenter et par gange om ugen.«

04BUSBRITAIN-FASHION.jpg

Milner er primært kendt som superinvestor i teknologisektoren, hvor han har vist et usædvanligt fremsyn ved at investere i en perle­række af internetselskaber og sociale medier både i Rusland, USA og Asien.

I flere tilfælde er han gået ind som ventureinvestor længe før de pågældende selskaber har været børsmodne, og han har derfor maksimeret afkastet på en billig startinvestering.

Facebook og Sakharov

Det gælder ikke mindst Facebook, hans første store investering uden for Rusland. I hjemlandet, hvor han stadig bor, fattede han først interesse for netsektoren med landets næststørste netportal Mail.ru.

Forinden havde han arbejdet i Verdensbanken, hvor han rådgav om etablering af en privat russisk finanssektor efter Sovjetunionens opløsning, og siden i banken Menatep, som dengang tilhørte den nu fallerede oligark Mikhail Khodorkovskij.

10BUSPix-John-Cryan.jpg

Det hører med til historien, at da han første gang henvendte sig til Facebook i 2009, anede ingen, hvem han var. Og han er ofte stødt på mistro og skepsis i Silicon Valleys notorisk indspiste venture­verden, måske blandt andet fordi en af de oprindelige investorer i hans fond Digital Sky Technologies var en anden oligark, Alisjer Usmanov, der er kendt for at pleje tæt omgang med Kreml.

Selv siger Jurij Milner, at hans investeringsfilosofi er stærkt inspireret af kernefysikeren og dissidenten Andrej Sakharov, som han lærte at kende i studietiden. Milner opfatter specielt sociale netværk, hvor brugerne skaber indholdet, som kanaler for en global bevidsthed eller »global hjerne« uden censur eller styrende mellemled, en sikkert tiltalende tanke for et barn af det gamle Sovjetunionen.

pilot

Han har dog ikke de store forventninger til, at man finder liv andre steder i universet.

»Men jeg mener, at vi kollektivt som mennesker har et ansvar for at få et svar på det spørgsmål.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen