Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Roser i de rette doser

Billede
Foto:

Anerkendelse fra chefen kan være med til at mindske længerevarende sygefravær.

Jeg er nok ikke altid den bedste til at give anerkendelse til mine medarbejdere, så de rent faktisk er klar over, at jeg værdsætter deres arbejdsindsats,« sagde én af mine kollegaer til mig, da vi for et stykke tid siden talte sammen om en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Undersøgelsen peger på, at anerkendelse fra chefen kan være med til at mindske længerevarende sygefravær, som kommer af søvnproblemer.

Min kollega er desværre ikke alene om denne »forglemmelse«. En undersøgelse, som Søndagsavisen foretog sammen med YouGov sidste år, viste, at 24 procent af danskerne høster anerkendelse hos deres chef mindre end én gang om året, og 27 procent af de adspurgte får anerkendelse for deres arbejdsindsats mindre end en gang om måneden.

Hvor er det egentlig ærgerligt, at ledere ikke benytter sig af dette ret effektive ledelsesværktøj, når vi ved, hvor stor betydning anerkendelse kan have på trivsel, motivation og sygefravær samt ikke mindst den gevinst, at glade og tilfredse medarbejdere som regel også smitter af på virksomhedens bundlinje.

uegsn dilemma

Samtalen med min kollega endte med en snak om hans »undskyldning« for den manglende anerkendelse. Han havde tidligere været ansat i en virksomhed, hvor det ikke rigtig var en del af virksomhedens kultur, at man strøede om sig med anerkendelse og rosende ord.

Det var en produktionsvirksomhed, hvor det handlede om at producere, og det var dét. Medarbejderne kendte opgaverne, og de vidste, hvad der blev forventet af dem. Direktørens ledelsesstil var kontant og retningssættende, og derfor blev virksomhedens ledelsespraksis aldrig udfordret eller diskuteret.

Direktøren var rollemodel og kulturbærer, og det lå stadig i min kollegas bevidsthed, at anerkendelse kun blev givet i ganske særlige tilfælde.

Billede

Min holdning til anerkendelse og ros er, at det skal gives i de rette doser, når der er en anledning til det, og ikke bare deles ud med rund hånd. Det skal være ærligt ment og fortjent, og så skal det gives præcist og konkret for både store og små indsatser.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at engagement i jobbet og anerkendelse går hånd i hånd. Det kan være svært at bevare begejstringen og engagementet, hvis man aldrig nogensinde får ros eller anerkendelse – og det gælder uanset, om man befinder sig på leder- eller medarbejderniveau. Alle ønsker at føle sig anerkendt og værdsat. Jeg siger ikke, at hvis bare vi som ledere husker at rose og anerkende medarbejderne, vil hverdagen være konfliktfri, effektiviteten stige og sygefraværet være lig nul.

Men jeg er slet ikke i tvivl om, at hvis man som leder bringer anerkendelse ind i sin ledelse, vil det få en mærkbar effekt på sigt – og i høj grad også på sygefraværet. Og måske især på det sygefravær, som ofte har en varighed af få dage.

Hvis man er syg, er man selvfølgelig syg, og så må man blive hjemme, indtil man føler sig frisk nok til at genoptage sit arbejde. Men jeg vil faktisk vove den påstand, at hvis man er en del af et godt arbejdsfællesskab, og man har en leder, som har fokus på sine medarbejdere og har en anerkendende ledelsesstil, kan det have en lige så god effekt på helbredet som den influenza­vaccination, mange virksomheder tilbyder deres medarbejdere.

Billede

For mig at se findes der ingen undskyldning for, at man som leder ikke giver ros og anerkendelse, hvis og når der er en god anledning til det.

Lige så sikker jeg er på, at ros og anerkendelse kan være med til at mindske for eksempel sygefravær, lige så sikker er jeg på, at hvis en leder aldrig roser eller anerkender, så kan det føre til mistrivsel blandt medarbejderne og i sidste ende øget sygefravær.

Vibeke Skytte er direktør i Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen