Berlingske Business

Rigmænd i London klar med penge til smv'er

bjæpg
Foto:

Et investormøde for velhavende danskere i Storbritannien forløb godt, og de to næste møder er nu fastlagt.

Forsøget med at skaffe penge til kapitalhungrende små og mellemstore vækstvirksomheder blandt velhavende danskere med bopæl i London ser ud til at lykkes.

Det vurderer både den statslige Vækstfond og kapitalformidlingsselskabet Keystones, som vil arrangere flere investormøder.

29. oktober afholdt Keystones et seminar, hvor seks danske virksomheder inden for IKT (informations- og kommunikationsteknologi) præsenterede sig over for en snes mulige investorer samt et par britiske venturefonde med speciale i mobiltelefoni. Formålet var dels at skaffe kapital til de danske vækstvirksomheder, dels at opbygge et netværk af business angels - eller erhvervsengle - blandt velhavere med britisk bopæl og dansk pas.

- Det var udmærkede præsentationer, og virksomhederne var helt sikkert relevante, så flere af dem har gode chancer for at hente kapital. Vi fik samtidig flere nye medlemmer til vores netværk af business angels i Danmark, siger Peter Schrøder, investeringsansvarlig i Vækstfonden.

Han holdt selv et indlæg på seminaret, og Vækstfonden bidrog med kontakter til flere mulige investorer i London og omegn.

Også den danske ambassade leverede kontakter og lagde desuden lokaler til seminaret.

- Alle tilbagemeldinger lyder, at det er en god idé, og vi synes også selv, at dagen forløb godt. Som forventet kom ingen virksomhed hjem med en check, for erfaringsmæssigt tager det tre-seks-ni måneder fra første kontakt, til virksomheden har en ny investor, siger Kenneth Larsen, ejerleder i Keystones, der skaffer kapital til vækstvirksomheder og hjælper med at udvikle forretningsmodeller.

Flere seminarer på vej

Keystones ville gerne have haft yderligere en håndfuld potentielle investorer, men tror så meget på ideen, at planen om fire årlige seminarer i London bliver fastholdt. De to næste møder er ved at blive planlagt.

- Vi holder et møde i februar inden for cleantech, miljøteknologi og energi. Her har vi allerede et tilmeldt firma. Til maj holder vi et nyt seminar om informations- og kommunikationsteknologi, siger Kenneth Larsen.

Keystones opfatter fremstødet i London som en investering. Udgifterne til det første seminar udgør omkring en kvart million kroner, og honorarerne fra de seks deltagende virksomheder dækker blot en femtedel af regningen. Så pengene bliver først tjent hjem, i det omfang virksomhederne får formidlet kapital, og Keystones opnår provision. Og så vil de næste seminarer være billigere at arrangere, fordi engangsudgifterne er afholdt.

Keystones har givet sig i kast med seminarerne, fordi der bor omkring 40.000 danskere i og omkring den britiske hovedstad. En stor del af dem er velhavende, og de kender - i modsætning til udlændinge - til danske regler, selskabsformer og erhvervsforhold.

Ifølge Kenneth Larsen har tesen været, at den gennemsnitlige dansk-britiske erhvervsengel er ret velpolstret, så kapitalbehovene hos de deltagende virksomheder har været lidt større end normalt.

Seminarerne afholdes i samarbejde mellem Keystones, ambassaden og det dansk-britiske handelskammer samt Vækstfonden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen