Berlingske Business

Revision og rådgivning skilles i statsselskaber

DSB kunne torsdag præsentere et solidt overskud
Foto:

Staten har som ejer i de store statsselskaber efter alt at dømme fået nok af eksterne revisorer, der har vanskeligt ved at holde styr på kasketterne ? og dermed uafhængigheden.

Staten har som ejer i de store statsselskaber efter alt at dømme fået nok af eksterne revisorer, der har vanskeligt ved at holde styr på kasketterne – og dermed uafhængigheden, fordi de både har fungeret som lovpligtige revisorer (og altså som offentlighedens tillidsrepræsentant) og som rådgivere, der har hentet store millionbeløb i honorarer på anden rådgivning.

Trafikministeren har som eneaktionær netop på DSB´s ekstraordinær generalforsamling besluttet at indføje i DSB’s vedtægter, at den generalforsamlingsvalgte revisor skal fokusere på at kontrollere, hvad der foregår i selskabet på vegne af bestyrelsen og ejeren.

Med andre ord får samme revisor ikke længere lov til at påtage sig en masse andre rådgivningsopgaver for ledelsen i DSB. Hensigten er, at sikre den eksterne revisors fulde uafhængighed – og at uafhængigheden ikke kan drages i tvivl på grund af lukrative rådgivningsopgaver. Som bekendt har også EU Komissionen fokus på at skille den lovpligtige revision mere ad fra rådgivningsopgaver.

I DSB har både Deloitte og KPMG igennem årerne hentet den absolut største del af deres samlede honorar på salg af ”andre ydelser” end den lovpligtige revision. Disse indkøb skal fremover først godkendes af bestyrelsen, som samtidig skal beslutte, hvor meget der samlet må købes rådgivning for. Transportministeriet er dermed det første ministerium som indfører mere kontrol med revisor. Hensigten er at skabe renere linier og forsøge at dæmme op for økonomiske skandaler a la DSBFirst, hvor kvaliteten af revisorernes arbejde blev stærkt kritiseret.

Efter DSB kan turen komme til de øvrige statssselskaber. 

Læs hele artiklen i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 20.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen