Berlingske Business
07:36Ny fidus: Leasingbiler kører fortsat rundt uden registreringsafgift

Rekordmange virksomheder fik ny topdirektør i 2015

20BUSCees-t-Hart-Carlsberg-.jpg
Cees t’Hart blev CEO for Carlsberg i 2015. Han kom fra den hollandske mejerikoncern Royal FrieslandCampina. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Et rekordstort antal børsnoterede virksomheder fik ny topchef i 2015, og virksomhedens nye CEO er ofte hyret eksternt – særligt i virksomheder udsat for disruption. Det viser ny international undersøgelse fra revisions- og rådgivningsfirmaet PwC, som ser en lignende udvikling i Danmark.

Jagten på vækst og behovet for forandring får virksomheder til at gennemføre den største udrensning blandt topdirektører i 16 år.

En global undersøgelse fra revisions- og rådgivningsfirmaet PwC viser, at virksomhederne i stigende grad lufter grundigt ud i toppen og dermed får nye øjne på virksomheden. Flere og flere nye topchefer hyres eksternt. Ifølge PwCs undersøgelse skiftede 17 procent af de 2.500 største børsnoterede selskaber i verden topchef i 2015.

Tallene bekræfter, hvad danskeren med det store globale udsyn, tidligere SAP-direktør Jim Hagemann Snabe, selv havde på observeret. Han har et bud på, hvad der driver udviklingen.

31MAGErenbjerg1-084043.jpg

»Det bekræfter min egen fornemmelse af, at der er en større udskiftning blandt CEOs, end der har været tidligere, og vi har også drøftet det i World Economic Forum. Jeg tror, at der er to grunde til udviklingen. Det ene handler om markedsvilkår. Vi lever i en mere uforudsigelig verden, hvor lavere vækst og højere volatilitet gør det sværere at drive en virksomhed med gode resultater. Det andet er, at mange brancher står over for radikale forandringer og nye vilkår på grund af digitale teknologier og derfor har behov for nytænkning til at udfordre de antagelser, der hidtil har skabt succesen,« siger Jim Hagemann Snabe, der sidder i bestyrelsen i bl.a. Siemens, A.P. Møller - Mærsk og Bang & Olufsen.

Han har hæftet sig ved, at der især sker stor udskiftning i toppen af meget store virksomheder, som ifølge Jim Hagemann Snabe også er dem, der bør være mest årvågne.

»Netop de store virksomheder har behov for at genopfinde sig selv, mens de er stærke, fordi da har de en styrke og en muskel til at gøre noget nyt. Når først krisen er der, har man færre muligheder for at udvikle forretningen,« siger Jim Hagemann Snabe, der mener, at tendensen med at finde den nye CEO uden for virksomheden er en opfordring til bestyrelse og direktion om at bruge mere tid på udvikling af fremtidens ledere.

Anders colding friis

PwCs undersøgelse viser, at der sidste år var gang i svingdøren som aldrig før i de 2.500 største børsnoterede virksomheder verden over. I 17 procent af virksomhederne blev der skiftet ud på CEO-posten, hvilket er det højeste antal i 16 år, viser en undersøgelse fra PwCs globale strategiteam.

Undersøgelsen viser også, at der er en klar tendens, at virksomhederne hyppigere søger eksternt, når de skal finde en ny CEO. Af de topchefer, der blev ansat i forbindelse med en planlagt udskiftning af CEO-posten i perioden 2012-15, er 22 procent hyret eksternt. Det er 50 procent flere end i perioden 2004-07.

Ifølge PwC gælder det i udpræget grad virksomheder, hvor digitalisering og nye forretningsmodeller truer med at hive tæppet væk under forretningen.

»Tidligere anså mange det at ansætte en ny topchef udefra som den sidste udvej. Sådan er det bestemt ikke længere set i lyset af de mange forandringer, som virksomheder nu står over for. Undersøgelsen viser, at det er særligt er de virksomheder, der oplever en høj grad af disruption, som vælger at ansætte en ekstern kandidat som topleder,« siger Kim Füchsel, managing partner i PwC i Danmark.

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder

PwC-undersøgelsen er global, hvorfor der ikke er tal for Danmark, men Kim Füchsel ser et lignende billede i dansk erhvervsliv, hvor eksterne – herunder udlændinge – oftere end tidligere finder vej ind på CEO-posterne.

»Med det forbehold at Danmark ikke specifikt er dækket i analysen, så er der også i Danmark en tendens til, at der i stigende grad kommer eksterne kandidater, særligt udlændinge, ind på både direktions- og bestyrelsesniveau. Vi har set både udlændinge og kandidater, der ikke er opfostret i virksomheden, sætte sig på topposter, eksempelvis i Carlsberg, Chr. Hansen, Vestas og Pandora,« siger Kim Füchsel. Da Carlsberg og Chr. Hansen skiftede CEO, kom der i begge virksomheder en hollænder på CEO-posten, nemlig Cees ’t Hart i Carlsberg og Cees de Jong i Chr. Hansen, mens det i Vestas er svenske Anders Runevad, der er CEO.

Skærpet fokus på eksterne kandidater

I GN Store Nord, Lundbeck og Pandora, hvor der også for relativt nyligt er blevet skiftet ud i toppen, var det også i alle tilfælde eksterne kandidater, der tog over.

Ifølge undersøgelsen forfremmer størstedelen af virksomhederne på globalt dog fortsat interne kandidater til toplederposten. I 2015 kom 77 procent af topcheferne fra virksomhedens egne rækker, og ifølge PwC vil det sandsynligvis fortsætte med at være den foretrukne model. Men Kim Füchsel minder om, at stærke drivkræfter som digitalisering og andre store forandringer i virksomhedens grundvilkår bør skærpe virksomhedernes opmærksomhed på eksterne kandidater.

»Bestyrelser, der arbejder med successionssplaner, bør altid sikre et stærkt felt af interne kandidater. Men hvis virksomheden står over for transformerende ændringer på strategisk og operationelt niveau, som er aktuelt i relation til digitalisering, bør bestyrelsen inddrage eksterne kandidater i deres successionsplaner,« siger Kim Füchsel.

cees t hart

»Der er masser af eksempler på, at virksomheder har opfundet det, der kommer til at udkonkurrere dem, fordi de ikke selv så og greb mulighederne. Nokia opfandt smartphonen, og IBM opfandt tablet’en, men det var som bekendt Apple, der fik begge produkter på markedet. Hvis man strategisk står i en lignende situation, kan det være en god idé med friske øjne,« siger Kim Füchsel.

Fordelen ved eksterne kandidater er ifølge Kim Füchsel, at de ikke er forudindtagede eller bundet af tidligere forpligtelser i virksomheden.

»Mens en intern kandidat måske nok har vist resultater i forhold til de mål, som virksomheden hidtil har haft, har mange bestyrelser erkendt, at den interne kandidat ikke nødvendigvis har de rette kompetencer i forhold til at lede virksomheden sikkert igennem nye forandringer,« siger Kim Füchsel.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen