Berlingske Business
12:32Novozymes overvejer at appellere tabt patentsag 

Prisen på ét talent: 36.000 kroner og tre måneders fuldtidsarbejde

06BUSCBS-144142.jpg
Louise Bonde Holt og Robert Jørgensen fra konsulenthuset Qvartz bejler til de bedste studerende fra standen på CBS. Konsulentbranchen er meget attraktiv som karrierevej for de studerende, og de to får mange spørgsmål om alt fra løn til arbejdstider. Foto: Sara Gangsted

Konsulenthusene bruger millioner af kroner og bunker af årsværk på at rekruttere de kvikkeste studerende. Universiteternes bedste flokkes om branchen, og de afsætter måneder til at læse op mod de afgørende jobsamtaler, men presset for at få en kontrakt med konsulenthusene stiger og stiger. Berlingske Business hægtede sig på et konsulenthus og tog til kurtisering på CBS.

»Nu er jeg snart færdiguddannet: Skal jeg ringe til jer eller til Goldman?«

En hurtigttalende, lyshåret CBS-studerende er den første til at stille de fire konsulenter i CBS-auditoriet et spørgsmål, inden han kaster sig tilbage i auditoriestolen og slår ud med armene, som var han en fornærmet fodboldangriber på jagt efter et straffespark.

»Ah ... Goldman,« lyder det tørt fra en af konsulenterne.

LÆS MERE : Talent 100 2016

Der er karrieredag på CBS for de studerende, der overvejer en fremtid i konsulentbranchen, og rundt om på skolen har topnavnene fra den danske og internationale konsulentverden samlet sig. CBS har stillet kildevand frem. På etiketten står der »100% forfriskende og ambitiøs«.

I virkeligheden har Handelshøjskolen nok ramt sit publikum meget godt med den tagline, for konsulenthusene er kendt for at tage de bedste og mest ambitiøse. Det ved de studerende, og sammen med investeringsbankerne i London er et job som konsulent noget af det mest prestigefyldte og eftertragtede for nyuddannede CBSere.

»Vi rekrutterer blandt de fem-ti procent bedste, og hvis du sammenligner os størrelsesmæssigt med Novo og Mærsk, så er vi privilegerede, at vi konkurrerer om nogle af de samme, og at vi måske i nogle tilfælde også har bedre kort på hånden,« siger Torsten Lauritsen, der er employer branding-ansvarlig for konsulenthuset Qvartz i Danmark.

Talent 100

Som for de store internationale konsulenthuse som McKinsey og Boston Consulting Group er medarbejderne også den vigtigste vare for Qvartz.

Sidste år brugte selskabet to millioner kroner og 15 årsværk på at rekruttere 55 medarbejdere. Altså 36.000 kroner og tre måneders arbejde pr. nyt ansigt. Til gengæld modtog Qvartz 2.000 ansøgninger til de 55 pladser.

»Det er alfa og omega, at vi får de rigtige. Vi kalder ikke vores årsrapport for big data, men for big people, for vores vigtigste aktiv er de mennesker, der er her, og rekruttering og fastholdelse af mennesker er vores krumtap for succes,« siger ledende partner i Qvartz, Hans Henrik Beck.

Den bedste læreplads i erhvervslivet

For den stadigt mere ambitiøse gruppe af topstuderende er et job i konsulentverdenen krumtappen til den bedst mulige karriere. Berlingske har talt med knap to håndfulde studerende, og de fortæller, at konsulentverdenen bliver set som den bedste læreplads i erhvervslivet, men at vejen dertil bliver stadig mere krævende.

06BUSSammy-Lauritzen-133123.jpg

Blandt de studerende, der er mødt op på CBS denne aften, er Franziska Hittmair og Irina Schoepfer fra henholdsvis Østrig og Schweiz. De har begge læst deres kandidat­grad i International Business på CBS, og de håber begge på at få et job i konsulent­verdenen, fordi mængden af viden ude hos virksomhederne er stor, og fordi de tiltales af ikke at skulle binde sig til en sektor. Selv om jobsamtalerne er måneder væk, mærker de to veninder allerede presset for at få det rigtige job.

»Konkurrencen er hård. Meget hård,« siger Irina Schoepfer.

»Ja, for konsulenthusene leder kun efter studerende, der har fået 12, og der er faktisk rigtigt mange studerende på CBS, der både har gode karakterer og har haft et praktikforløb,« siger Franziska Hittmair.

»Vi har allerede afsat måneder til at forberede os til samtalerne,« lyder det fra Irina Schoepfer, mens hendes studiemakker nikker billigende.

»Det er et fuldtidsjob at lede efter job.«

bb

Tag det roligt

Dette pres er ikke gået hen over hovedet på resten af skolen. En anden studerende, som Berlingske møder, udtrykker det sådan, at konsulenthusene først gik efter dem med de bedste karakterer. Så blev det gode karakterer og studiejob. Så blev det gode karakterer, studiejob og case-konkurrencer. Og nu er det gode karakterer, studiejob, case-konkurrencer og frivilligt arbejde.

»Jeg er helt sikkert bekymret for det ræs,« siger Franziska Hittmaier. »Alle vores venner er det. Hele tiden. Særligt nu, fordi vi dimitterer til maj.«

»Vi skulle fokusere på vores speciale, men job fylder allerede meget. Det er et vedvarende pres,« siger Irina Schoepfer.

Jagten på talent er taget til gennem de seneste mange år. Som Berlingske for nyligt skrev, så mener 60 procent af topcheferne i Danmarks store og mellemstore virksomheder, at kampen om talent er forstærket gennem de seneste ti år. En del af kampen om disse talenter foregår i aldersmæssig øjenhøjde, når virksomhederne sender deres nyansatte medarbejdere ud for at kurtisere studerende.

Novo

Bag en væg af små pakker med saltede nødder står Robert Jørgensen og Louise Bonde Holt, som er taget ud på CBS for at sælge Qvartz og livet som konsulent til de studerende, der kommer forbi.

»De studerende her hører nok til i den øvre del af ambitionspyramiden. Mange af dem virker til at være dem med de gode karakterer, de rigtige studiejob og alt muligt andet. Det oser ret meget af ambition,« siger Robert Jørgensen.

»Men det handler lige så meget om at være et ordentligt menneske, når du er ude hos klienter med dem, du arbejder med. Du skal tilbringe mange timer med dem, og hvis du har rundsave på albuerne, nytter det ikke noget,« siger Louise Bonde Holt.

Det er tydeligvis et tilløbsstykke for de studerende at få mulighed for at tale med en nyansat konsulent. CBS-folket har spørgsmål om alt fra deres kvalifikationer til længden på arbejdsdage, og ræset om toppladserne fornægter sig ikke.

fd

»Nogle gange har jeg det sådan: Tag det nu roligt. Det er ikke, fordi jeg vil lægge låg på deres ambitioner, men de stresser og panikker meget,« siger Louise Bonde Holt.

»Der er også andre ting i livet end det rigtige job. Studietiden er særlig, og det er synd, hvis den kun skal gå med at løbe efter et job,« siger Robert Jørgensen.

Flere gode studerende

For de studerende virker det hårde arbejde dog til at være en fair pris for at lande et job i konsulentbranchen. Flere og flere søger i hvert fald til sektoren, og selv universiteternes klub for konsulentspirer, CPH Management Consulting Club, har flere ansøgninger end pladser og kræver derfor CV, karakterudskrift og en motiveret ansøgning, hvorefter ansøgerne skal gå igennem en logisk test og en personlighedstest.

»Vi skal sikre, at motivationen er oprigtig og velfunderet. Vi fokuserer på kvalitet, fordi vi gerne vil afspejle kravene hos konsulenthusene,« siger CPH Management Consulting Clubs formand, Marcus Orloff Søemod.

»Vi kunne godt være 1.000 medlemmer, hvis vi ville, men for os er kvaliteten og motivationen hos vores medlemmer den vigtigste faktor,« siger han.

Balance

Bunken af ansøgninger vokser også år for år på Hans Henrik Becks skrivebord. Qvartz’ ledende partner er dog også en del af den samme skærpede kamp for talent som resten af erhvervslivet.

»Der er ingen tvivl om, at konkurrencen isoleret set er blevet hårdere. De dygtigste kan vi godt mærke, at der er rift om, men jeg vil også vove den påstand, at der er blevet flere gode studerende,« siger Hans Henrik Beck.

I hvor høj grad bygger virksomheder som jeres på, at ambitiøse, sultne nyuddannede kommer ud og giver den en skalle?

»Hvis man ser mennesker som et produktionsapparat, så er man dømt til at fejle. Alle dem, vi er i kontakt med for at rekruttere, er talentfulde, men vi skal spørge os selv, hvilke af talenterne vi kan udvikle hurtigst, og om vi er det bedste sted for dem til at udvikle deres talent,« siger Hans Henrik Beck. »Det er nødt til at være en ligning, hvor 1+1=3, for hvis vi giver talenterne spændende arbejdsopgaver og udvikler dem, og hvis vi kan det, så har vi en god forretning.«

Om den lyshårede studerende, der overvejede Goldman Sachs eller konsulentlivet, bliver en del af den forretning, er uvist. Han fik dog det korte svar, at lønnen hos Goldman er bedre, men det er arbejdstiden ikke.

13BUSCaroline-Birk-143346.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen