Berlingske Business

Politiske holdninger kan svække troværdighed

ytring
Ytrer man sig offentligt med markante holdninger, skal man være klar over, at det kan have konsekvenser i forhold til ens arbejdsliv, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.

Ytrer man sig offentligt med markante holdninger, skal man være klar over, at det kan have konsekvenser i forhold til ens arbejdsliv, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.

Facebook-profilen bliver ofte brugt til at ytre meget venstreorienterede holdninger, og en demonstration til et miljøtopmøde i weekenden endte også med en tilbageholdelse af politiet.

For kommunikationsmedarbejderen Sabine i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, er holdningerne klare, men nu er chefen blevet bange for, at de går meget dårligt i spænd med virksomhedens holdninger, samt de kunder, som virksomheden rådgiver.

demo

Niels Henriksen rådgivningschef hos Lederne fastslår, at Sabine har sin ytringsfrihed og foreningsfrihed præcis som alle andre. Men det springende punkt i netop dette dilemma er, at hun sidder i en meget udadvendt funktion, og at konsulentvirksomheden er afhængig af sin troværdighed i forhold til kunderne.

- Man må gå ud fra, at virksomheden skal kunne rådgive alle typer kunder uanset politisk observans, og der skal ikke kunne sås tvivl om, at den rådgivning de får, er objektiv og korrekt, siger Niels Henriksen.

idea

Derfor bør man være forberedt på, at der er risiko for, at nogle kunder vil se på Sabine som en ”venstreorienteret miljøaktivist”. Selvom der ikke er klaget over hendes politiske overbevisning, bør lederen stadig tage en snak med hende for at gøre opmærksom på, at eksponeringen af hendes holdninger kan have professionelle konsekvenser.

Derfor anbefaler rådgivningschefen løsning nummer 4 i dilemmaet, hvor chefen beder Sabine tænke sig om en ekstra gang i forhold til at ytre sine politiske holdninger offentligt, fordi det vil kunne svække hendes troværdighed over for kunderne.

- Det er ikke til at forudsige kundernes reaktion, og det er derfor en ledelsesmæssig opgave at gøre medarbejderen opmærksom på de konsekvenser hendes holdninger kan medføre, siger Niels Henriksen.

Han mener, at chefen til samtalen samtidig skal anerkende Sabine for, at hun har formået at holde hendes private holdninger adskilt fra hendes professionelle arbejde, men at man må se i øjnene, at det ikke er sikkert, at kunderne har samme forståelse.

idea

- Det kan få økonomiske konsekvenser, hvis virksomheden mister væsentlige kunder, fordi troværdigheden er svækket. Hensynet til virksomheden går forud for den enkeltes holdninger og integritet, og derfor er det også bedre at give en løftet pegefinger, inden det udvikler sig, understreger Niels Henriksen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen