Berlingske Business

Politikerne holder liv i finansens fede katte

BM
Byline - bylinebillede Jens Chr. Hansen, BM Business Foto:

Ligesom musikken har en Rock Nalle, har finansen også sin Rock Nalle.

Kosmopolitten Björn Wahlroos. Finsk statsborger, bosiddende i Sverige, professorater i USA og verdensmand med klare holdninger til international politik, finans, livet og døden og hvordan verden i øvrigt skal skrues sammen. Altså set fra den 62-årige Björn Wahlroos’ udkigspost. Han er en erhvervsmand uden de sædvanlige forbehold, et jakkesæt uden omsvøb. »Straight from the gut,« som amerikanerne siger.

»Nalle« er hans øgenavn og kærligt ment – på finsk betyder det teddybjørn. PFA-topchefen Allan Pollack sagde da også »tak Nalle,« da Pollack i denne uge i PFA-huset skulle kvittere for et spændstigt, spændende og samtidig kontroversielt indlæg fra den mest magtfulde finansmand i Norden. Han er ikke bange for at støde nogen fra sig.

07BUSWahlroos.jpg

Man kan ikke tage fra Wahlroos, at han har haft økonomisk succes de seneste mange år. En knivskarp finansmand. Men derfor behøver han ikke være en dygtig politiker. Måske man bare skal prise sig lykkelig for, at han er endt på den finansielle hylde og ikke på den politiske. Men derfor kan man godt lytte til ham. Han udtrykker nemlig sine pointer i klar tale og får i dén grad sat tingene i perspektiv. Wahlroos har svært ved at skjule sin meget begrænsede begejstring for politikere. De aner ikke, hvad de har med at gøre, altså politikerne.

Wahlroos’ sidder som uantastet formand for Nordens største bank, Nordea. Den post har han fået via den finske finanskoncern Sampo Group, hvor han også er formand. Sampo ejer Nordens største forsikringsselskab IF, og IF sidder på knap en tredjedel af ejerskabet af Topdanmark. Wahlroos ejer i øvrigt personligt lidt over to procent af Sampo-selskabet, hvilket gør ham til flerfoldig milliardær.

Hvad er det så, han siger, ham superliberalisten Wahlroos?

For ham handler det om at tjene penge – og intet andet. Wahlroos har ikke meget tilovers for den nuværende CSR-bølge om samfundsansvar. Han mener, at det bliver misbrugt så ofte, at det ikke giver mening. Han giver ikke meget for de mange gode viljer, når det sker for andre folks penge. Som Wahlroos ser det, er »vejen til helvede ofte belagt med gode intentioner.« Så er godhedsfolket sat på plads. I Wahlroos’ optik har virksom­heder ikke værdier og holdninger, det har kun mennesker. Det giver mening.

Dog kan man undre sig over, at Wahlroos ikke bare har en anelse refleksion over noget så centralt i finansverdenen som tillid og moral. Penge og bank er jo netop bygget på tillid. Så vidt jeg kunne forstå på indlægget, var finansen sådan set uden skyld i den værste finanskrise i nyere tid – altså ingen moralske skrubler på standens vegne. Derimod punkede han politikere af alle slags for at være, ja, dumrianer måtte man forstå.

»Tsunamien af nye regulativer støtter de store – holder de fede katte i live,« som han udtrykker det. Wahlroos’ Nordea er den største i finansen og dermed en af de fede katte. Og når fede katte holdes i live, stopper det nye virksomheder, der kommer med nye og anderledes ideer. Der er således ingen nytænkning og innovation i finansbranchen i disse år, det kvæles af de mange regulativer. Og jo mindre nytænkning desto mindre konkurrence. Politikerne ligger som de har redt, må man forstå på Wahlroos. Politikere kan ikke løse noget som helst.

Politikernes øsen regler og øgede kapitalkrav ud over bankerne har den konsekvens, at der bliver mindre tilbage til kreditgivning og dermed til vækst, og det kvæler al innovation. Finske Nalle efterlyser mere risikovillighed fra politikernes side. »Jo mere risiko et land tager, desto mere vækst.« Det lyder enkelt og ligetil. Wahlroos synes ikke at kunne se faldgruber i denne enkle strategi.

Man kan sagtens forledes til at tro, at Björn Wahlroos sådan set bare taler for sin syge moster i jagten på profit. En karakteristik Wahlroos selv næppe ville opponere imod. Björn Wahlroos’ Nordea er sat i verden for at tjene penge. Punktum. Og eftersom Nordea over de senere år har mast sig op blandt de mest effektive og bedst indtjenende banker i Europa, er formand Wahlroos’ medicin den rigtige. Som det ser ud pt.

Netop med Nordea kan det dog gå hen at blive hverdag igen. Som tidligere beskrevet i disse spalter er der uro i Nordeas ledelseslag. Den benhårde fokus på profit presser organisationen i ekstrem grad, og en række centrale personer i ledelsen har forladt Nordea. Samtidig stilles der oftere og oftere spørgsmål til Nordeas IT-niveau og kapacitet. Der er afsat et antal milliarder til nye IT-platforme, opgraderinger m.v., men spørgsmålet er, om det er nok. Om investeringer i IT ligefrem udsultes.

Og hvad vil Björn Wahlroos i grunden med Nordea? Er han ved at klargøre Sampos 21,4 procent store ejerandel i Nordea til et salg – og dermed et evt. salg af hele Nordea til en stor international bank? Hvem skal efterfølge Christian Clausen på topchefposten, og hvem skal efterfølge Wahlroos selv? Rygter og spekulationer er der nok af. Og det er hovedpersonen selv, Björn Wahlroos, næppe utilfreds med.

En vis usikkerhed og intern spænding tvinger Nordea-topledelsen til at holde sig skarp.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen