Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Planlægning af en kundeanalyse

Kære Virksomhedsråd



Vi er en servicevirksomhed, der for et par år siden for første gang gennemførte

en større kundeanalyse og vi fik 1.200 spørgeskemaer retur. Ændringer i personalet og omprioritering af opgaver

betød desværre, at vi aldrig fik indtastet, og dermed brugt de oplysninger vi fik indhentet. Vi har nu vurderet at oplysningerne

er for gamle, og vil skal derfor i gang med en ny analyse. Har VirksomhedsRådet et forslag til en arbejdsplan, der både

sikrer, at vi stiller de rigtige spørgsmål og som samtidig sikrer, at vi får informationerne brugt?

Kære

S.H.,

Tak for dit spørgsmål. I er helt klart ikke de eneste, der kan se tilbage på en markedsanalyseproces, der

er strandet i store papkasser. Indledningsvis er det vigtig at gøre sig klart, hvad skal undersøgelsen bruges til -eksempler:



l

Skal resultatet bruges eksternt i markedsføringen?



og/eller



l Skal resultatet bruges internt i organisationen, eks.

til at overbevise ledelsen om, at marketingafdelingen har brug for flere ressourcer enten i form af manpower eller penge?







Afhængig

af formålet er næste step at få fastlagt, hvilken viden I gerne vil sidde tilbage med, når analysen er gennemført.

Hvad der er "nice to know", og hvad der er "need to know". Det er godt at inddrage flere i denne proces og sammen

opstille en række hypoteser, der beskriver den viden, I ønsker som output af analysen. Fordelen er dels, at der kommer

en bredt syn på hvilken viden, der er vigtig. Dels at de personer, der er inddraget i processen, føler sig involveret

og dermed vil have en interesse i at bearbejdningen af resultaterne prioriteres, og at det efterfølgende resultat bliver formidlet

og brugt.



Inden hypoteserne bliver omsat til spørgsmål er det vigtig at sætte navn på én person,

der har det overordnede ansvar, sætte navn på hvem, der har ansvaret for de konkrete delopgaver og udarbejde helt konkrete tidsplaner.







Navn/tidsplan:



l

Udvikling af det endelige spørgeskema



l Udsendelse af spørgeskemaerne



l Databehandling af spørgeskemaerne

når de kommer retur



l Rapportskrivning - herunder konklusioner på kundeanalysen



l Formidling af resultaterne

internt i organisationen og evt. eksternt til samarbejdspartnere eksempelvis virksomhedens reklamebureau







Når I har

det overblik bør I vurdere, om I vil afsætte den nødvendige manpower internt, eller om I skal vælge at købe

jer fra processen eller dele af den hos et markedsanalysebureau.







Held & lykke



Mange hilsner



Inger Billund

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen