Berlingske Business

Pas på ved sameje/interessentskab

Der var tale om 2 revisorer, der i en lang årrække havde drevet en fælles revisionsvirksomhed. De 2 revisorer ønskede

nu at dele revisionsvirksomheden, således at de hver udtog deres egne kunder, som de herefter skulle være ene-ejer af.

Der skulle ikke afregnes noget parterne imellem, idet de kunder, som hver udtog, udgjorde ca. halvdelen af virksomhedens samlede omsætning.

Revisorerne fore-spurgte i den forbindelse Ligningsrådet om, hvorvidt en sådan opsplitning kunne foretages uden nogen

skattemæssige konsekvenser for de to indehavere i form af goodwillbeskatning. Ligningsrådet udtalte, at dette ikke ville være

tilfældet. De 2 revisorer skulle nemlig begge beskattes af fortjenesten ved salget af halvdelen af vedkommendes ideelle andel

af virksomhedens goodwill, samtidigt med at hver revisor ansås for at erhverve 50% af medinteressentens ideelle andel.



Da

køb og salg af goodwill behandles forskelligt - fortjeneste ved salg beskattes i af-ståelsesåret, mens købt

goodwill afskrives med op til 1/7 om året - afviste Ligningsrådet at neutralisere goodwill-avancen ved at modregne anskaffelsessummen

for den købte goodwill i fortjenesten på den solgte goodwill. Der er i og for sig ikke noget overraskende ved Ligningsrådets

afgørelse, idet den er helt i overensstemmelse med praksis på området. Afgørelsen sætter imidlertid

fokus på en problemstilling, som jævnligt giver ubehagelige skattemæssige overraskelser.



Det er ikke ualmindeligt,

at parterne tror, at de kan opløse deres interessentskab/sameje uden skattemæssige konsekvenser. I betragtning af, at

parterne hverken bliver rigere eller fattigere af en sådan opløsning, så er en sådan holdning forståeligt,

men den er desværre ikke korrekt.

Ideel andel

Baggrunden for at opløsningen af et interessentskab/sameje kan

udløse beskatning for interessenterne er, at hver interessent ejer en ideel andel af interessentskabets aktiver, herunder goodwill.

Opsplitningen af interessentskabet betyder derfor, at hver interessent køber medinteressentens ideelle andel af de aktiver,

som den pågældende interessent bliver eneejer af.



Driver 2 personer f.eks. i lige sameje en virksomhed med en goodwill

på 1 mio. kr., og bliver parterne enige om at gå hver til sit, således at deres virksomhed opsplittes i 2 selvstændige

dele, som hver har en goodwill på 500.000 kr., vil en sådan opløsning af det tidligere samarbejde have følgende

skattemæssige konsekvenser: Begge personer vil skattemæssigt blive anset for dels at have solgt goodwill for 250.000 kr.

og dels at have købt goodwill for 250.000 kr. Har parterne ikke nogen skattemæssig anskaffelsessum for den solgte goodwill,

så vil de begge skulle betale skat af en goodwill-avance på 250.000 kr., selvom størrelsen af deres formue er helt

upåvirket af opsplitningen. For så vidt angår den købte goodwill, kan den som anført alene afskrives

med op til 1/7 pr. år, hvilket i dette tilfælde alene kan give et fradag for omkring 36.000 kr. i anskaffelsesåret.



Tilsvarende

gælder, hvis 2 personer ejer nom. 1.000.000 kr. aktier i lige sameje, dvs. hver person ejer 50% af nom. 1.000.000 kr. aktier.

Opløses samejet således at hver person kommer til at eje nom. 500.000 kr. aktier, så vil hver person blive anset

for dels at have solgt nom. 250.000 kr. aktier og dels at have købt nom. 250.000 kr. aktier.



Det er således vigtigt

at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser, når interessentskaber/samejeforhold ønskes

opløst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen